Håller på och försöker förstå värmesystemet hemma och skulle behöva hjälp.
Undrar vad funktionerna är på dessa installationer som sitter på golvvärmesystemet?
Koppartråden (?) från 2:an slingrar sig bakvägen till vredet på 3:an.
Dvs vad har 1, 2 och 3 för funktioner och vad kallas de? Någon som vet?
Undrar vad funktionerna är på dessa installationer som sitter på golvvärmesystemet?
Koppartråden (?) från 2:an slingrar sig bakvägen till vredet på 3:an.
Dvs vad har 1, 2 och 3 för funktioner och vad kallas de? Någon som vet?
Redigerat:
Nummer 3 är en termostat. Det tunna röret går mellan termostaten och känselkroppen så att termostaten reglerar temperaturen på vattnet i pryl nummer 2. Nummer 1 är jag osäker på. Antagligen någon strypning.
Mojängen på bilden är en s.k. shunt som reglerar temperaturen på golvvärmekretsen. Cirkulationspumpen till höger ser till att vattnet snurrar runt runt i golvvärmekretsen, sen ser termostaten till att det hela tiden blandas in lagom mycket värme från radiatorkretsen så att temperaturen hålls konstant. Lite som en termostatblandare.
Tusen tack! Du har ingen aning om vad 1:an är för något?C cpalm skrev:Mojängen på bilden är en s.k. shunt som reglerar temperaturen på golvvärmekretsen. Cirkulationspumpen till höger ser till att vattnet snurrar runt runt i golvvärmekretsen, sen ser termostaten till att det hela tiden blandas in lagom mycket värme från radiatorkretsen så att temperaturen hålls konstant. Lite som en termostatblandare.
Funktionen på helheten är att termostatvredet bestämmer hur varmt vatten som går ut till golvvärmen. Cirkulationspumpen pumpar runt vattnet i golvvärmeslingorna. När inget värmebehov finns är det bara cirkulation i slangarna. När behovet av värme ökar så öppnar termostaten shunten så att varmt vatten från pannan blandas in i det som går ut. Jag gissar att nummer ett är en strypning som begränsar hur mycket värme man maximalt kan skicka ut i golvet.
Inte riktigt riktigt, termostaten är en maxtemostat för GV och när en värmekälla stänger ner så öppnar den fullt och stryper ner till inställt värde. Ska bara gå ut max 40 C i betong och max 30 C för trä eller plastgolv.A Avemo skrev:Funktionen på helheten är att termostatvredet bestämmer hur varmt vatten som går ut till golvvärmen. Cirkulationspumpen pumpar runt vattnet i golvvärmeslingorna. När inget värmebehov finns är det bara cirkulation i slangarna. När behovet av värme ökar så öppnar termostaten shunten så att varmt vatten från pannan blandas in i det som går ut. Jag gissar att nummer ett är en strypning som begränsar hur mycket värme man maximalt kan skicka ut i golvet.
Okej! Då är jag med i matchen. Tack.A Avemo skrev:Funktionen på helheten är att termostatvredet bestämmer hur varmt vatten som går ut till golvvärmen. Cirkulationspumpen pumpar runt vattnet i golvvärmeslingorna. När inget värmebehov finns är det bara cirkulation i slangarna. När behovet av värme ökar så öppnar termostaten shunten så att varmt vatten från pannan blandas in i det som går ut. Jag gissar att nummer ett är en strypning som begränsar hur mycket värme man maximalt kan skicka ut i golvet.
Ännu än fråga, på fördelaren till värmeslingorna i golvet sitter styrdon från wirsbo samt med termostater i de olika rummen. Skulle man kunna öppna installationerna på bilden till fult flöde och styra värmen i golvslingorna med wirsbosystemet istället?
Nej. det har att göra med flödet i systemet, om den öppnas så kan GV stjäla flödet från elementen så dom svalnar ner, det blir mer fart till GV och då avtar flödet till elementen, dom som är längst bort får kanske inget eller dåligt med flöde.V Villa um skrev:
Liknande trådar
-
Är min spanjolett trasig, var väldigt trög förut men så smorde jag den
Fönster & Dörrar -
Osäker på vad det är för typ av vattenfilter
Vatten & Avlopp -
Vad är detta på fördelarcentral golvvärme?
El -
Varför slocknar värme i hela våningen när jag stänger av bara ett element
Värme allmänt -
Fyller LK OptiFlow någon funktion när bara har en fördelare?
Värme allmänt