Byggahus.se

Vad är försäljarens roll/ansvar?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag skulle vilja få specat vad det är era försäljare ska hjälpa till med. Jag har förstått att efter slutbeställning lämnas allt över till en byggledare, som sedan blir kontaktperson på Myresjöhus.
    Men vad är säljarens ansvar i processen?

Anledningen till att jag fårgar är att vi vid ett flertal tillfällen uppgett tillval, vi har färdiga ritningar men vi kan inte få fram en klar och tydlig offert vad vårt hus kommer kosta. Jag har själv jobbat som säljare i flera år och finner det väldigt märkligt att man tror att man kan sälja något utan att ha gett kunden en ordentlig offert. Vi får delpriser på våra olika tillval, men dessa varierar från gång till gång. Vissa tillval har säljaren dessutom ändrat utan vår vetskap. Hela processen känns väldigt märklig. Vad kan vi förvänta oss egentligen?

2. Myresjohus
    Medlem Nivå 3
    Ni ska givetvis kräva att ni får en offert som ni känner er trygga med. Om oklarheter råder så bör ni sätta er ner med säljaren och diskutera om hur ni känner oså att ni får klarhet i frågan. Frågan om otydliga offerter/offerthantering ska ställas till personen som ansvarar för offerten. Med andra ord; i detta forum går det inte att få svar på detta.

Magnus Brusefält
    Marknadsstöd, Myresjöhus

3. H
    Medlem Nivå 1
    Ok, jag bad inte att få svar på en otydlig offert i detta forum. Jag ville veta vad säljarens roll är.

Vi har pratat med vår säljare om detta två gånger men har endast fått fragment av en offert. Enligt säljaren jobbar ni inte med offerter utan man gör en slutbeställning och då får man veta vilket det totala priset är. Uppenbarligen har alla i er organisation inte samma syn på vad säljarens ansvar är.
    Men jag tolkar ditt svar som om säljaren ska ansvara för en tydlig offert, så vi får väl stå på oss för vi tänker givetvis inte lägga någon beställning innan vi får veta priset. Vi ger det en sista chans, sen går vi vidare till en annan leverantör för just nu är det vi som gör totalsammanställningar till säljaren och ber honom bekräfta = vi gör säljarens jobb om jag förstår dig rätt.

4. J
    Medlem Nivå 15
    Här får bara Myresjöhus svara. Jag har raderat inlägg.

5. Myresjohus
    Medlem Nivå 3
    Säljaren har rätt i att det är först efter slutlig beställning vi kan erbjuda ett fast pris men samtidigt så bör en offert/överenskommelse vara så tydlig att ni känner er trygga i affären.

Magnus Brusefält
    Myresjöhus, marknadsstöd