Byggahus.se

Vad är finessen med golvvärme?

1. J
    Medlem · Nivå 13
    Så sant som det sägs. men icke förty så dyvlas en massa okunniga personer på det med termodon och givare för flera tusen kronor, """ det är ju bra och fungerar perfekt med temp i olika rum """"" . Kan hålla med om temp i olika rum men går utmärkt utan dessa elektroniska grejer att få den temp man vill i olika rum genom att strypa in slingorna. det som kan bli ett aber är om det finns en öppen spis eller kamin, kan då bli lite varmt där den finns och kanske då sätta en termostat/termodon just för för den delen I övrig är det nog bättre att lägga dom pengarna på något annat, kanske en resa med allt betalt för en vecka.

2. R
    Medlem · Nivå 8
    Kan möjligen hålla med dig om man kör kaminen jämt. (men då går det ju lika bra att strypa in slingorna) Går den bara enstaka gånger kommer trögheten i systemet ändå jämna ut regleringen en tempgivare ger.

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Har golvvärme i köket å nåt rum.
    Elektrisk.
    Skönt att gå på.
    I övrigt ett gammaldags vattenburet värmesystem som stånkar och går utan så mycket krångel.
    Det bästa av två världar.

5. J
    Medlem · Nivå 5
    En annan fördel man pratar om med golvvärme är att man kan sänka rumstemperaturen, då man kan höja den upplevda temperaturen genom den enorma värmeavgivningsytan. Det förutsätter i min värld ett FTX-system dock.

Golvvärme i rena frånluftssystem har jag svårare att köpa om man inte tar in uteluft på ett smart sätt, vilket inte brukar ske.
    Att man idag bygger hus med frånluftsvärmepumpar och golvvärme till förbannelse ger jag inte mycket för.

Att golvvärme rakt upp och ned tappar mer värmeenergi än andra värmesystem skulle jag vilja se belägg för. Ett radiatorsystem värmer även det väggar, golv och tak som sedan läcker igenom desamma, dessutom mest mot ytor som har en lägre utetemperaturer än golv.

Naturligtvis kan det vara så att det i ett specifikt fall läcker mer värme från ett golvvärmesystem, men att det självklart läcker mer än andra typer av system har jag svårt att köpa rakt upp och ned.

6. J
    Husägare · Nivå 11
    Smaken är som baken. Fina gamla radiatorer från 60-talet är en fröjd för ögat om de sitter i ett hus från just 60-talet.

7. A
    Medlem · Nivå 19
    https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
    Ett radiatorsystem precis som ett golvvärmesystem värmer väggar golv och tak. Med radiatorsystemet blir väggen precis bakom radiatorerna varmare än de blir med golvvärme. Med golvvärme blir golvet varmare än det blir med radiatorer. Golvet har en mycket större yta än väggen bakom radiatorerna.

8. J
    Medlem · Nivå 5
    Intressant läsning, men jag läser inte det du hävdar annat än om man håller 22 grader eller högre inne och/eller inte isolerar ordentligt.
    Som sagt köper det inte rakt upp och ned.

9. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Nej det är det inte och du får inte samma komfort på radiatorer. Detta är vid nyproduktion.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Moderna välisolerade hus behöver så låg temperatur på golvvärmen att man dels inte uppnår effekten av bibehållen komfort trots lägre inomhustemperatur och dels riskerar kallas från fönstren.

• Laddar…
  11. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Av alla hundratals plattor med golvvärme vi gjort så är det nästan aldrig problem med golvvärmen. En gång har ett rör gått sönder så vi fick bila upp och laga, ca fem gånger har golvvärmen krånglat och varje gång har ägaren varit på något.
    Dock så är det ofta problem med radiatorer på övervåningar.

12. Jiji
    Medlem · Nivå 8
    Precis vad jag gick och funderade på. Jag har vattenburen golvvärme nere, huset byggdes så. På de två övre våniningar (huset är tre våningar) har vi vanliga radiatorer under fönstren. På bottenvåningen är det massor med stora fönster och kallras och svårt att få bra temperatur. På de övrevåningarna är det mycket bättre. Jag gillar inte golvvärmen.

I julhelgen träffade jag en person på landet som planerade golvvärme i sitt 1800-tals hus (i princip orörd parstuga) med vackra skurgolv. Jag bet mig hårt i tungan och gick hem, men vad jag egentligen vill göra var att skrika "varför då"? Men tänkte att jag bara var bakåtsträvande och motvals som ifrågasätter golvvärmen.
    Fotnot:i badrum och kanske hall kan det vara trevligt med golvvärme.

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 1
    Komforten är givetvis det bästa med golvvärmen enligt mig. Ett tips jag fick från Nibe var att öppna alla shuntar på fullt och sedan sänka panntempen så man fick önskad temp. i rummen. Om man vill ha lite kallare i sovrummet så stryper man just den shunten. En stor besparing är att kunna sänka panntempen. Just my 2 cents!

14. T
    Medlem · Nivå 10
    Ja tycker ju självklart att golvvärme bara har fördelar. Jag har själv blandat system med 120 m2 golvvärme och 120 m2 med radiatorer.
    Rummen med golvvärme har snabbare reglering än radiator rummen. Mycket härligare komfort och så ser rummen renare ut utan radiatorer.

Självklart så körs allt med termostater då vi som bor i huset inte är statiska robotar som alltid vill ha samma temp för jämnan.
    Blir ingen fördelning av flöden då man självklart ska köra tryckstyrd pumpkurva.

Känner inte igen alls de nackdelar som har rabblats upp i tråden. Känns som det är då brist på kunskap om hur systemet ska vara eller dålig installatör.

Installations kostnad skiter jag i då komfort och estik är primära.
    Kallras är inget problem om man inte har gamla risiga fönster eller inte tänkt till när man har dragit slingorna.
    Har man återkommande luft i systemet så är det ju något som är fel från början. Går ju inte klandra golvvärmen för det.

Redigerat 29 dec 2019 21:48
    • Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag hävdade att det under alla omständigheter går åt mer energi för att hålla samma temperatur. Det skriften säger är att man kan spara energi genom att sänka inomhustemperaturen. Jag ser ingen motsägelse mellan det och vad jag skrev.