Byggahus.se

Vad är finessen med golvvärme?

1. V
    Medlem · Nivå 6
    Som jag brukar säga.. ju mer grejer ju mer kan krångla och måste bytas eller renoveras. Var på ett jobb hos en som hade golvvärme med vp, ingen styrning på golvvärmen bara injusterat lite grovt. Dom tyckte att värmen fungerade bra men då kom en rörmontör i ett annat ärende å såg att dom körde golvvärmen utan ställdon mm. Han lurade på dom ett system för 35 lax som dom aldrig kan spara ingen. Å dessutom så fick vi fara dit på larm på vp när ställdonen stängde å vp fick inte ut värmen. Dom var inte så nöjd...

2. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    De här plastslangarna som man gjuter in, håller de för evigt? Det känns som man kommer få samma problem som man idag har med gjutjärnsrör, fast om nåt havererar så får man bryta upp HELA golvet, inte bara en ränna som med gjutjärnet.

3. N
    Medlem · Nivå 4
    intressant fråga...PEX ingjuten i betong känns som en mycket hållbar konstruktion - ingen korrosion, ingen mekanisk påverkan.

Hur gamla är de äldsta plattorna med denna konstruktion? Har någon hittills tvingats byta pga teknisk livslängd?

4. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    Så tänkte man nog om både gjutjärn och de tidiga plaströren för avlopp.

Plastslangarna håller säkert sjukt länge, men man vet ju aldrig om de blir spröda med tiden?

5. N
    Medlem · Nivå 4
    Jovisst, men en hel del skillnad här...att järn reagerar med vatten och syre är ett faktum, men polyeten reagerar inte med vatten. Hur som helst, vore intressant att höra om någon enda platta har rivits upp hittills pga föråldrad golvvärme../

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 13
    Håller med dig, ett riktigt otyg det med en massa termodon som börjar att strul, ( är en felkälla av större sort ) samt att när en slinga stryper så ökar flödet på en annan och sen kommer nästa slinga att stänga, det blir liksom en cirkel med flödet som varierar mycket. har rivit ut i ca 150 barnstugor termodonen och strypt in slingorna, därefter inga problem med ärmen i olika rum.Kör själv med instrypta slingor ( kostnad noll ) men lite mer arbetet, skulle inte köpa en massa lullull för minst 10 000kr som fallerar någon gång, inget är starkare än sin svagaste länk

• Laddar…
  7. GoC
    Medlem · Nivå 10
    Hur ofta möblerat du framför fönstren där en vanlig vattenburen radiator sitter? Nej jag vill påstå att det enkom är en modefluga och en källa till problem. Speciellt om man ser till alla trådar på detta forum som handlar om krånglande golvvärmesystem.
    Sällan man läser om annat än ventiler som fastnat i ”vanskliga” system. Det fixar den mest obändiga person att få att fungera.
    Mitt gamla värmesystem fixade att hålla frugan varm i tre dar tills jag kom hem trotts att cirkulationspumpen i VP slutat fungera. Självcirkulationen löste det. Men ett hypermodernt system baserat på pumpar och elektriska ventiler så hade det varit iskallt.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    En aspekt som oftast "glöms bort" är att golvvärme inte är optimalt ur ekonomisk synvinkel.
    Det går inte att komma ifrån att energiförbrukningen blir högre än med uppvärmning helt innanför klimatskalet.

• Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 4
    Fast är det verkligen fler saker som kan gå sönder i ett system med element än ett system med golvvärme? Det är precis samma saker inblandade bara placerade lite annorlunda och ser lite annorlunda ut. Annars är det ju precis samma.

Och poängen är ju att man inte riktigt kan ha saker framför fönster när det är ett element ivägen. Jag har aldrig själv haft golvvärme (annat än i badrum) men kommer definitvt skaffa det när golv och andra ytskickt ska renoveras i nuvarande hus. Däremot så har jag bytt från direktverkande el-element till enbart luftvärmepump i ett hus och passade på att faktiskt ta bort alla fast monterade element samtidigt och det var det bästa beslutet jag gjort.

Fast det där är ju enbart sant om du räknar med oisolerad platta på mark. Annars är ju faktiskt golvvärme oftast mer energisnålt då det inte kräver lika hög framledningstemperatur som oftast krävs med element.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Nivå 13
    Är inte riktigt med sanningen överenstämmnde, det finns ett övergångsmotstånd med i bilden som gör ett tröghetsmoment i båda riktningar ( svalnande/höjningar ) av värmeöverförningen

• Laddar…
  11. X
    Medlem Nivå 10
    Jag tror inte det är många som bryter upp golv för att lägga vattenburen golvvärme om man har radiatorer.
    Golvvärme installeras primärt vid större renoveringar där man ändå byter ut golv eller vi nybyggnation.

Risk för läckage med tillhörande problem är ju en fördel för golvvärme kontra radiatorer.
    Man måste inte ha automatiska ställdon, man kan ställa in systemen manuellt och sen inte ändra dom mer, då är det inte mycket som kan strula, inte mer än vad som kan strular med radiatorer.

Det är ju tur att man själv kan välja värmeledningssystem i sitt hus, så kan var och en själv avgöra vad som passar bäst hos dom.

• Laddar…
  12. L
    Medlem Nivå 9
    kanske lite ot men jag har funderat på hur det är med mattor och golvvärme. Följer en blogg där bloggaren alltid fryser, hon har såna stora mattor under sin soffgrupp och under matbord. Jag funderar på om det har en isolerande effekt? Kan man följa trenden med stoora tjocka luddiga mattor och fortfaramde ha ett effektivt värmesystem? Vardagsrummet är ju oftast den största öppna ytan man har i ett hus.

13. J
    Medlem · Nivå 13
    Jepp det är det som är nackdelen med GV , helst inga mattor på golvet , klart ser lite naket ut. under mina mattor så är det bra varmt och dom isolerar rätt bra som jag märkt, i övrigt ingen matta i matrummet

14. R
    Medlem · Nivå 8
    Men då är det ju de elektriska givarna som är problemet och inte golvvärmen i sig.

Vi har golvvärme + vp helt utan inomhusgivare. VP styrs på en utomhusgivare och anläggningen bara går och går. Aldrig en justering och konstant temperatur inomhus, förutom precis vid extrem temperaturväxlingar.

Sen om en klåpare installerar / justerar golvvärmen fel är ju inte systemets fel utan upp till användaren.

Jag skulle ju lika gärna kunna starta en tråd om att radiatorer bara är skit för att det läcker vatten ur kopplingarna när man drar sönder dem ?

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Detta var väl lite överdrivet ändå. Under alla omständigheter går det åt mer energi för att hålla en viss temperatur med golvvärme än med element om övriga omständigheter är lika. Om golvet är varmare så läcker det ut mer värme genom det. Konstigare än så är det inte.

Det som kan förbättra situationen är den lägre framledningstemperaturen som blir en fördel vid värmepumpar med flytande kondensering. Så om man har värmepump med flytande kondensering och dessutom ett väl isolerat golv kan det sluta med en mindre mängd köpt energi till följd av golvvärmen. I alla andra situationer är det omvänt.

Det är sällan man ser trådar i forumet om golvvärme som fungerar. Men det beror inte på att sådant saknas. Du är fri att följa eller förkasta vilka moden du vill. Och det är andra också. Många är nöjda med sina problemfria och komfortabla golvvärmesystem även om inte du skulle vilja ha det.