Byggahus.se

Vad är felet?

1. B
    Medlem · 50 inlägg
    Han sade att man kan hälla i en dl diskmedel för att få bort luften... och att då det luktade diskmedel var drt säkert gjort. Men jag har ingen koll på vad deras firma har gjort eller ej. Jag tycker att det är något de borde ha koll på själva. Känner att jag snart blir Häxan Surtant!

2. B
    Medlem · 50 inlägg
    Jag jobbar på att han ska avlufta slingorna i morgon.

3. B
    Medlem · 50 inlägg
    Nu har röris varit här (hela fm).
    Han har gått igenom alla inställningar - justerat och gjort inställningar av alla värden vilket, av någon anledning inte var gjort.
    Han har även hittat grundproblemet - en givare som tydligen lurat systemet och stängt av pumpen när den borde ha gått.
    Peppar, peppar, tycker jag mig ana värme igen i golvet, men det tar ju ett tag innan man känner det till fullo.
    Tack alla snälla för alla tips!❤

• Laddar…
  4. B
    Medlem · 50 inlägg
    Nu känner man tydligt värme. Men bitvis är golven fortfarande kalla. Jag tror att det är luft i systemet trots allt.

• Laddar…
  5. fgo
    Medlem · 1 897 inlägg
    Systemet är väldigt trögt.
    Så vänta tills imorgon.

Av nyfikenhet. Vad har du för temperaturer på fördelaren just nu?

6. B
    Medlem · 50 inlägg
    Nu fattar jag inte så mycket av detta. Blir inte klok på det.... Temperaturen är lika på båda just nu, ca 31 grader. Men min man har duschat, det kanske spelar in.

7. B
    Medlem · 50 inlägg
    Kan hålla med om att systemet verkar trögt. Det är snart två år sedan vi installerade skiten, och det fungerar inte än... :-D

8. fgo
    Medlem · 1 897 inlägg
    Haha, jag håller med.

Det ser fortfarande konstigt ut. Stäng den där bypassen nu.

9. L
    Medlem · 4 947 inlägg
    Ni måste ha en shunt med cirkulationspump till golvvärmen. Det kommer aldrig att fungera bra annars.
    Det ska vara ca 4 graders delta-T på golvslingorna, och 7-10 grader på radiatorerna (7-8 grader är optimalt för värmepumpen).
    Max temperatur till golvslingorna ska vara 40-45 grader vid dimensionerande utetemperatur.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 50 inlägg
    Jag tänker att jag väntar till i morgon. Innertemperaturen har gått upp till 19,4 grader nu, och jag är jätterädd att det ska bli kallare - det är nu -23 ute... Rörmockaren håller koll på systemet så jag tänker att han måste få rättvisa data.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 50 inlägg
    Får vi bara varmt här inne nu, så ska jag grotta ner mig i vad vi behöver skaffa extra för en optimal drift. Tycker i ärlighetens namn att IVT borde kunna bistå med detta då vi stått med direktverkande el i ett helt år i steg 1.

12. B
    Medlem · 50 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210114_181329.jpg

13. L
    Medlem · 4 947 inlägg
    Nu vet jag ju inte vad felet var på värmepumpen och varför installatören inte kunde lösa det, men golvvärmen ligger inte på IVT. Det är din rörinstallatör som verkar sakna kunskap om detta.

14. B
    Medlem · 50 inlägg
    Det var fabrikationsfel på första pumpen. Installatören ville att de skulle byta ut den, men de tjurade på och del för del skulle bytas ut. Tills de av med sig, då jag fick en brinning när den bara gick på el.

Många frågor ang. resten har dykt upp idag. Varför var inte systemet injusterat utan bara ihopkopplat? Givaren, som nu är bytt, och som inte behövdes, hur kunde den ställa till det? Varför saknar vi viktiga delar i vårt system? Helt klart tänker jag lära mig mera om detta för att kunna konfrontera och framförallt själv skaffa de saker vi faktiskt borde ha.

15. fgo
    Medlem · 1 897 inlägg
    Men se på tusan. Nu har du ju värmeavgivning på golvvärmen också. Njut så länge det varar :crysmile:

• Laddar…