Byggahus.se

Vad är felet?

1. B
    Medlem · 70 inlägg
    För två år sedan installerade vi jordvärme, och drog i samma veva in golvvärme i hela nedervåningen av huset. Vi köpte en värmepump från IVT och övrigt material från Uponor. En erkänt duktig vvs-firma installerade det hela. Systemet krånglade dock från dag 1, och de var här i omgångar för att få det att fungera. Till slut (december 2019) gick det igång och värmde huset till belåtenhet. Jätteskönt med golvvärme i en gammal timmerkåk!!!
    Det visade sig dock att pumpen hela tiden gick på direktverkande el, och efter mycket krångel - ett år efter installationen fick vi pumpen utbytt. Detta var i maj 2020 och sedan dess har i vart fall elförbrukningen varit väsentligt lägre, och den har enligt oss fungerat bra. Ända tills trettondagsafton då det blev kallt... Plötsligt fungerar inte golvvärmeslingorna längre. Radiatorerna på övervåningen är jättevarma, men golven på nedervåningen är kalla. 13 grader på trettondagsmorgonen i hela nedervåningen...
    VVS-firman har varit här, flera gånger efter detta och hävdar att pumpen går bra, våra värden är jättefina och att den verkligen fungerar. Jag har försökt förklara för dem att jag fullkomligen struntar i vad värdena är, bara det är varmt i huset. Nu, två veckor senare, har vi fortfarande kallt. En enda dag har vi känt värme i golven, och det var underbart.
    Vi känner oss gråtfärdiga - hela systemet kostade 140,000 kr allt som allt. Vi köpte en reversibel värmepump för optimal effekt. Vi har hela tiden överdimensionerat systemet för att det inte skall bli kallt. Rörmockaren förstår inte hur vi kan ha kallt i huset. Jag har frågat honom om det inte kan vara luft i systemet, men han säger att värdena tyder på att det inte är det.
    Snälla, finns det någon som kan ha någon aning om varför vi har så kallt i vårt hus? Vi har provat att stänga radiatorerna helt för att på så sätt tvinga värmen att gå genom golvet, men det blir ingen skillnad. Och rörmockaren hävdar att pumpen går som en klocka med finfina värden...
    Hade jag vetat att jag i ett helt år skulle få bråka med IVT för att pumpen inte ens fungerade som fabriksny, och år två skall ha daglig kontakt med rörmockaren och frysa konstant, hade jag aldrig valt detta system. HJÄLP!

2. B
    Medlem · 191 inlägg
    Har rörmokaren konstaterat flödet i golvvärmen då? Så det cirkulerar något vatten i slingorna öht?

3. B
    Medlem · 70 inlägg
    Han säger att Delta T, dvs skillnaden på ut och invärme är perfekt. Att de 10 grader det skiljer har värmt upp huset. Men när golven är iskalla tror jag inte att något cirkulerar.

4. B
    Medlem · 70 inlägg
    Det konstiga var, att det var varmt igår. I ett dygn. Men nu är det kallt igen...

5. B
    Medlem · 191 inlägg
    Ja, värmen borde ha gått ut i rummet. Frågan är väl varför den inte gör det.. Du borde kunna känna temperaturen på slangen som går ut i golvet om den är varm och framförallt hur varm? Tilläggas bör att jag inte är kunnig inom området utan bara resonerar i ämnet...termostatkrångel?

6. B
    Medlem · 191 inlägg
    Lite bilder på alla delarna kanske kan hjälpa också, många duktiga rörisar och entusiaster på forumet som kanske kan se problemet.(y)

7. B
    Medlem · 70 inlägg
    Så här ser det ut där rören kommer in. Intemperaturen pendlar mellan 30-50 grader och uttemperaturen följer stadigt 6-10 grader under. Golven förblir dock kalla. Känns som ett hån att det blev varmt och skönt en dag, och sedan återgick det till istid.

8. B
    Medlem · 70 inlägg

9. H
    Medlem · 385 inlägg
    Ta en bild på nån av rumsgivarna också, går de på batteri? Eller är de direktanslutna till en transformator?

Hmmm..
    Rörkopplets termostater ser ovanliga ut (om det ens sitter några?)

10. B
    Medlem · 70 inlägg
    Den går på batteri. Nybytta batterier...

11. B
    Medlem · 70 inlägg
    Vad menar du med rörkopplets termostater? Du pratar med en blondin...

12. Bernieberg
    Medlem · 1 935 inlägg
    Hur ser grunden och golvkonstruktionen ut?

13. B
    Medlem · 70 inlägg
    Torpargrund. Vi tog upp golven ända ner till gruset vid renoveringen/installationen. Bytte trossbotten, har lagt ny isolering, spårade golvskivor, värmeplåtar ovanpå samt 14mm slipbart parkettgolv. Öppen planlösning i hela nedervåningen, sånär som på 20kvm badrum.

14. B
    Medlem · 70 inlägg
    Nu har jag frågat min man, som svarade att det inte sitter några termostater där. Det finns tydligen en termostat på hela systemet som ska se till att värmen inte överstiger 50 grader. Sedan är det strypningar på dessa kopplingar som ska göra trögheten ställbar på respektive slinga.

• Laddar…
  15. Bernieberg
    Medlem · 1 935 inlägg
    Det låter kanon. Tänkte om det var bristfällig isolering så att all värme dumpas ned i grunden men det låter som att det inte borde vara problemet.