Byggahus.se

Vad är fel på min diskmaskin?

1. F
    Medlem · Nivå 6
    Upptäckte att diskmaskinen ser inte så fräch ut. Vad kan det bero på och är det något jag kan göra innan jag ringer service? Provar just nu att köra en tom maskin på 70°.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_8815_jpg.png

2. O
    Medlem Nivå 1
    Pröva att ställa en mugg fylld med vinäger på glashyllan och köra med högsta temperatur igen. Det löste upp massa äckel när jag provade.

3. K
    Medlem Nivå 6
    Ta ut filtret och diska av det! Sen finns det rengöringstabletter som gör att det luktar fräscht i diskmaskinen.

• Laddar…
  4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Är det en sån här electrolux som är väldigt snål med vatten??
    då blir det skitigt för du har alltid skitigt vatten under disken.
    gissa hur det ser ut där du inte ser!!
    Men som sagt handdiska silen så bra som möjligt och kör några tomma maskiner med diverse undermedel.

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    ...och kör ett lite hårdare program till vardags. De snålaste programmen som diskar kallt med en snaps vatten är i min mening inte avsedda att användas, utan för att få en låg energiklassning i div tester.

Redigerat 6 mar 2015 19:22
  6. F
    Medlem · Nivå 6
    Tackar för tipsen. Första priset går till olofb. Vinägern fungerade super! Två körningar och i princip all gegga försvann!

7. M
    Medlem Nivå 3
    Käggi en tesked citronsyra i varje maskin. Blir skinande rent. Löser all skit och håller maskinen fräsch.
    Disken blir finnare än med glansmedel.

8. O
    Bannad · Nivå 15
    JAg har börjat köra snabbprogrammet på min diskmaskin... Skönt att det bara tar knappt 30min... de blir rent åxå ;)
    Dock kör jag maskinen på 70 grader då och då... tycker det känns bra....
    Jag läste i bruksanvisningen till en tvättmaskin att de tyckte man skulle köra den på 90 grader ibland... så jag har samma resonemang här... Att det säkert är bra!

Sedan kör jag såna där rengöringstabletter....

9. P
    Medlem · Nivå 7
    Rengöringstabletterna brukar bestå av någon syra (t.ex. citronsyra) för avkalkning (mycket skit sitter fast med kalken också), diskmedel (löser fett) och parfym (får det att verka renare än det är). Citronsyra och diskmaskinsmedel är ett billigare sätt att få samma sak.