Byggahus.se
Fråga
Så, jag kommer förmodligen, för att vara riktigt ordentlig, gräva ut jord ur 80 kvm torpargrund/krypgrund. Bakgrundsfakta för intresserade längre ned. Som är typiskt i dessa fall är det snålt med plats mellan bottenbjälklaget och marken, dvs obekväma arbetsställningar är enda alternativet. OBS att oavsett hur jag gör invändigt så kommer jag senare dränera utvändigt. Huset står i sluttning, grundmuren är ca 30 cm ovan jord som minst och ca 120 cm som mest.

  1. Vad är era bästa tips för att få ut jorden ur grunden? Ytterdörren sitter ca 70 cm upp, på ett annat ställe finns en lucka i marnivå som är ca 40 x 40 cm. Dessa ligger på motsatta sidor. Bara att ösa i hinkar, lyfta upp dessa och sedan klättra ut och tömma dem? Eller hela tiden ösa och skyffla jorden mot lägsta punkten (där luckan finns) och därifrån hiva ut allt genom luckan för senare bortforsling? Andra idéer?
  2. Hur djupt måste jag gräva? Är detta mått i förhållande till hur djupt framtida dräneringen ligger utanför? Jag antar här att vi får utgå ifrån att jag lägger på motsvarande lager makadam och sedan plast.
  3. Om jag dränerar utvändigt enligt konstens alla regler, med grus och duk och dräneringsrör lägre än grunmurens lägsta punkt osv, blir det inte konstigt och ev. instabilt att grunden står på jord innanför?
  4. Har jag möjligtvis sådan tur att om jag dränerar ordentligt på utsidan så kommer jag undan med att inte gräva så djupt på insidan? Måste all jord bort eller kommer jag undan med att gräva ned en bit och lägga kapillärbrytande lager ovanpå?
  5. Både grundmuren och de stora naturstenarna bjälklaget vilar på står ju direkt på denna jord. Hur gör jag runt stenarna? Stöttar upp bjälken på båda sidor, plockar bort stenen, gräver ned och gjuter betongplint istället?

Bakgrund
Trähus byggt 1929, grund av natursten man senare gjutit in i betong, plankstomme. Bottenbjälklag byggt av stockar från huset som stod här innan. Stor variation i skick, från att på vissa ställen vara helt frisk till att två meter längre bort på samma stock vara så rötskadat att man kan bryta loss bitar med fingrarna. Yttermått 8 x 10 meter. Från mark till botten på lägsta stocken i bjälklaget ca 35 cm som minst, 120 cm som mest.

Har nu kommit så långt att gamla golvet är ute, all sågspån är bortskyfflad och den gamla (delvis riktigt ruttna) trossbotten är riven.

Man har ca 10 år sedan lagt åldersbeständig plast mot marken, lyfte nyss på den för första gången och såg till min besvikelse att där inte var grus, som jag tidigare trott från att ha tittat på en annan fläck, utan till största delen sandig jord så fuktig att man fick fukt på fingrarna av att ta på den.
 
Om du har rivit ut golvet så behöver du väl inte krypa runt med hinkar?
Dränering behövs normalt sett inte om man inte har källare. Se till att vattnet från stuprören leds bort och att marken inte lutar mot huset. Om du ska dränera ändå så ska du undvika att gräva under murens nivå.
Att det inte är grus under plasten borde inte ha någon betydelse. Plasten fyller samma funktion ändå.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hem, intressant.
useless useless skrev:
Se till att vattnet från stuprören leds bort
Det leds inte bort i dagsläget.

useless useless skrev:
och att marken inte lutar mot huset.
Den lutar mot huset på två sidor. :)

Det är inte källare. Varför ska jag inte gräva lägre än muren? Är inte det vanliga om man vill lägga dräneringsrör att rörets botten ska vara lägre än murens botten för bästa effekt?

Grus under plasten är mer att jag tänker kapillärbrytande skikt. Jag kanske går till överdrift här, men är inte tanken att det problematiska är att betongen suger upp och avger fukt som sedan är fri att gå in i träkonstruktioner istället? Men det kanske kan bortses ifrån om jag ändå dränerar utvändigt?
 
Har du ingen källare så finns det som sagt var normalt sett ingen anledning att hålla marken onaturligt torr. Det är risk för sättningar om du gräver runt en grund av natursten men det finns också en liten risk för sättningar för att marken blir torrare.
Om du är rädd att fukt sugs upp av själva muren så kan du gräva ur ett par dm närmast den och fylla igen med grus.
 
@useless Vi tar det från början, jag inser att jag uttryckte mig korkat i första inlägget. Det är i själva verket frågan om att jag har en betongmur som grund (det är en udda historia; betong gjuten i en form är tydligt, men på sina håll ser man att de gjutit in små natursten. Ett sätt att dryga ut den dyrbara betongen 1929 månne? I vilket fall är jag säker på att det INTE är en äkta grund av natursten man senare gjutit in; den är för tunn för det och har inga hörnstenar). Mer konstigheter med denna grund:

  1. Efter första inlägget var jag där och provgrävde. Där grundmuren är som lägst (ca 30 cm synligt från mark till panel) går den ned endast ca 35 cm i marken. I andra gaveln, nedför sluttningen där ca 120 cm är synligt från mark till panel, upptäckte jag till min förvåning att den inte går ned i marken alls utan är gjuten ovanpå en bädd av stenar stora som en handboll ungefär. Fråga A: Som sagt. Marken lutar mot huset från två sidor, och bjälklaget (riktigt täta gamla stockar) har ju rötskador på sin håll även där det vilar högt över marken, så konstruktionen har ju inte fungerat långsiktigt tidigare. Är dränering fortfarande att betrakta som onödigt? Klarar jag mig med att bara gräva ut närmast muren och sedan plasta marken inne i grunden?
  2. Fråga B: Hur tycker du jag ska göra med de stora staplade stenarna bjälklaget vilar på? Min tanke är att stämpa upp på båda sidor, plocka bort och gjuta in nya betongplintar som går ned en bit i marken och sedan låta bjälklaget vila på den, ta bort stöttorna. En tanke med detta är bl.a att få plasten ordentligt tät mot plinten. Som det är nu funderar jag på hur hjälpsam plasten egentligen varit eftersom den på sina håll haft stora glapp närmast muren och runt alla naturstenar i grunden. På sina håll vilar inte ens bjälklaget på stenarna längre efter att de klossar som legat mellan ruttnat bort, på andra håll har bjälklaget satt sig och börjat ruttna själv istället. :(
Om det räcker som du säger att bara gräva ut lite närmast muren och sedan fylla med grus där vore ju det väldigt tacksamt, mycket jobb jag slipper. Menar du på bara ena eller både in- och utsida?
 
Jag har varit och är lite i samma situation. I mitt fall en krypgrund från sekelskiftet med kallmurad kalksten med senare kalkputs utvändigt. Jag eldar men är inte i det huset året runt och då har blivit rejält fuktigt i källaren under vissa men långa perioder.
Jag började med att mäta ett år. Sen rensade jag ur grunden på all skit. Sen lade jag en dyrare matta avsedd för ändamålet i hela grunden och upp mot muren. Numera har jag stängt ventilationen. Grönt ut lite mot muren och grusat mot denna. Har fortsatt mäta. Det är lite bättre men fortfarande 70-80% fuktighet under långa perioder. Där är jag nu. Nästa steg iår blir nog just att det lutar in mot huset på flera ställen och att huset aldrig har haft vettig avrinning. Stuprör saknas på flera ställen. Sedan om det behövs efter ytterligare ett års mätning kommer jag täta grunden invändigt för att kunna kontrollera ventilationen bättre Jag tror dock att regnvattnet är det största bekymret jag har faktiskt.
Så mitt råd är att gå på de låg hängande frukterna först, ta det lugnt, mäta och pröva små men ofta effektiva förbättringar.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.