Byggahus.se
kamilenski skrev:
Jag fattar! Men det är svårt utan tusen kablar om man saknar ett skåp med rör till alla utrymmen! Idag vet jag (tack vare er) att ett skåp räcker. Men den måste installeras under tiden man bygger. Annars blir det som i mitt hem.
ja vet att du förstår, du är snabbtänkt o kvick som få, men de är många därute som inte förstår fast man förklarar både en och två ggr :p
idag har ja beställt nya hyllplan till min "medialösning" utanför väggen till mitt mediacenter :)
där har ja min hembioförstärkare, ps3, min bärbara data ibland.

smart va?
eller hur? :wow:

Hehe.

Jag ska skaffa en universal fjärr med RF. Då ska man kunna flytta och gömma rubbet. Idag har bara min Pop det. Även om min HK är snygg, vill inte min hustru ha den framme :(

Skåpet måste ju is så fall enligt mig iaf rymmma

patchpanel
distributionsförstärkare
router
NAS
Skrivare
Scanner

Så jag vill nog ha ett litet rum jag. Eller årminståne en garderob.

Mediacentralen är det ställe dit man drar alla kablar helt enkelt. Och då måste det såklart ha plats för allt som kablarna skall vara kopplade till.

robsarve skrev:
Så jag vill nog ha ett litet rum jag. Eller årminståne en garderob.
Instämmer till 100% !

Är det verkligen självklart att man måste ha plats för "allt som kablarna ska vara kopplade till" i själva mediacentralen? Kan man inte se mediacentralen som en "växel" där jag på ett enkelt sätt kan välja hur de olika nätverksuttagen i huset ska vara sammankopplade? Så om jag t ex hellre vill ha skrivare, NAS, scanner etc. i t ex ett arbetsrum så går ju det hur bra som helst, eller har jag missuppfattat något? Det man behöver ha plats för i själva mediacentralen är väl egentligen bara routern.

Det beror väl iofs också på vilken definition man har av "media central". Jag tänker närmast på den definition som Myresjöhus har (http://www.myresjohus.se/Var-standard/Mediacentral.aspx) där mediacentralen är knutpunkten för ett stjärnnät.

Redigerat:
jnys72 skrev:
Kan man inte se mediacentralen som en "växel" där jag på ett enkelt sätt kan välja hur de olika nätverksuttagen i huset ska vara sammankopplade?
Det tycker jag. Man kan se det som elcentralen fast för nätverk, tele + tv.
Lika lite som att spisen behöver bo i elcentralen behöver NAS:en bo i mediacentralen.

Nerre skrev:
Mediacentralen är det ställe dit man drar alla kablar helt enkelt. Och då måste det såklart ha plats för allt som kablarna skall vara kopplade till.

nu känner ja att ja måste lära dig nåt litet om det här, självklart kan du inte knöka in din skrivare i en mediacentral i väggen men det är ju det som är grejen, du kan ju sätta din skrivare eller nätverkshårdisk eller vad fan som helst i vilket rum som helst efter att ha sammakopplat det med mediacentralen!

ska du sitta med datorn i de rummet oxo då och ingen annan stans?
du förstår väl att patchpanelen binder ihop alla husets nätverksuttag med mediacentralen och att du sen kan välja vad och var du vill använda din utrustning.

mvh daniel

Jag tycker om tanken med framtidens nät. Då fiberoptik dras till tomtgränsen.
Det blir så enkelt att koppla in det som kommer om några år. Vet inte ens vad det kan vara, men blir glad om jag har en central som har kontakt med alla utrymmen!

Idag skulle jag skippa kabel till garaget för att lyssna på internetradio.
Visst kan man köra trådlöst. Men det vill jag inte :)

gb79 skrev:
du kan ju sätta din skrivare eller nätverkshårdisk eller vad fan som helst i vilket rum som helst efter att ha sammakopplat det med mediacentralen!
Då har jag nog tre mediacentraler då...

Nere i arbetsrummet i källaren sitter ADSL-modem och en switch (och ett kopplingsskåp med två stycken 10-parsplintar). (Och så står det ett par datorer där också.)

I elcentralen sitter det en till switch, en Siemens S 675 IP (DECT basstation för IP-telefoni) och en trådlös router (som bara är konfigurerad som accesspunkt).

Sen har jag en server-skrubb där det sitter en switch och står ett par burkar.

Nerre skrev:
Då har jag nog tre mediacentraler då...

Nere i arbetsrummet i källaren sitter ADSL-modem och en switch (och ett kopplingsskåp med två stycken 10-parsplintar). (Och så står det ett par datorer där också.)

I elcentralen sitter det en till switch, en Siemens S 675 IP (DECT basstation för IP-telefoni) och en trådlös router (som bara är konfigurerad som accesspunkt).

Sen har jag en server-skrubb där det sitter en switch och står ett par burkar.
ja men du kan väl knappast kalla din elcentral en mediacentral??
och inte heller din serverskrubb??

rätta mig om ja har fel men begreppet att köpa en mediacentral är ju just att köpa ett anpassat skåp med tillhörande produkter för att underlätta att sätta in exempelvis router, adsl splitter o diverse mojänger.

mina grejer kommer från www.cetgroup.se

kollar man där så får man väl en uppfattning om vad en mediacentral är?
inte är de en elcentral eller serverskrubb eller garderob iaf :)

o du kan inte kalla din källare heller för mediacentral,

ursäkta en trött idiot men vad är det ni inte fattar????

:D :S :x :wow: :rolleyes:

C
Jag har precis byggt mediacentral i vårat hus, en hylla i klädkammaren. Ovanför finns en kattvind, där man (relativt) enkelt kan komma åt att dra fram rör. Till vardagsrummet drogs det en kabelkanal ovanpå golvsockeln i sovrummet, och till sovrummet (där mor min har sin dator) drogs det rör rakt genom väggen till en rotdosa på andra sidan. Till övervåningen drogs rör i bjälklaget via kattvindarna på huset, och på samma sätt drogs telefonin fram från luftledning.

Märk väl, relativt dold installation i ett hus från -22.
Det som fattas är en krimptång och lite kontakter, så att jag kan göra patchkablar i rätt längd. Mellan switchen och ena uttaget i patchpanelen 50 cm bort har jag förnärvarande en överbliven Cat.6 SSTP (flådigt som fan), på ynka 30 meter.
That shall be fixed. Har ett par långa Cat.5e som jag kan ta av och göra patchkablar i lagom längd istället.

Cat.5e duger för övrigt utmärkt, den är lättare att dra i rör, lättare att kontaktera, mindre känslig för skarpa böjar osv, och 1 gigabit lär vara framtidssäkert nog dom närmaste 10-20 åren iaf. Sen går det att pressa 10G genom en 5e också, med lite bra utrustning och en del tur, även om det inte är enligt standard.

Bara för formens skull men du vet att det är skillnad på installationskabel och patchkabel?

Installationskabel har en massiv ledare per "tråd" medans en patch är flertrådad just för att vara smidig att böja men den är så inte bra i uttag och paneler

Jag vet iaf att min framtida media central ska placeras i ett litet rum. Tillsammans med NAS, skrivare, fax, server ...

Och användardator i data rummet. Då sliper jag alla dessa kablar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.