Byggahus.se

Vad är en bra bankkund?

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 600 inlägg

b_hasse

Medlem
    Felet med Forex är att de inte utfärdar e-legitimation. Det får man skaffa på annat sätt. Skandiabanken lär också vara bra, och de har e-legitimation, men då har man å andra sidan inget kontor att gå till...
    Man kan skaffa ett id-kort hos skatteverket, och det har Telias e-legitimation. Det kostar 400 kr och gäller i 5 år.

När det gäller kreditkort tror jag Statoil och OKQ8 är bäst.

2. C
    Medlem · 9 696 inlägg
    E-leg på kort kunde man iallafall tidigare få gratis på Nordea. S.k. inloggningskort. Man behövde inte ens ha ett konto eller något annat engagemang för att få det.

P.s. kortläsare får man fixa själv dock. Handelsbanken fick jag både kort och läsare gratis utan att ens ha något konto, men det var några år sedan.

Redigerat 28 maj 2015 00:39
  3. S
    Medlem · Blekinge · 1 556 inlägg

steve5432

Medlem
    Ja det är onekligen smidigt att ha en bank där man kan få tillgång till allt som behövs som:

* e-leg (bankid)
    *internetbank
    *lönekonto
    *visakort kopplat till lönekonto
    *bolån

Dock har jag inget behov av ett fysiskt kontor, utan det går minst lika bra att maila/ringa. Det är bara problematiskt tycker jag då jag bor långt från staden och parkeringsmöjligheter etc är obefintliga där vårat kontor ligger. Hade mycket hellre bara ringt, även när det gäller bolån.

Sen är det ju en fråga hur mycket den där smidigheten får kosta? Har man lån på kanske 3-4 mille är det ju på sikt lite skillnad om man får 1 eller 2 % ränta, även om det stället som ger 1% endast sysslar med bolån (t.ex. sbab). Sen är ju bankerna fina på att ta ut kortavgifter på t.ex. visakort (vi betalar 250 kr/år och kort)

/S

4. C
    Medlem · 9 696 inlägg
    Ha ha, det är precis just den inställningen som storbankerna älskar.

5. S
    Medlem · skåne · 56 inlägg

Srednq

Medlem
    som flera har sagt: okq8 visa. ingen avgift, 1% bonus, och ja, det funkar finemang

6. G
    Medlem · Östergötaland · 201 inlägg

geekling

Medlem
    Hur blir det så mycket smidigare än t.ex upplägget att behålla lönekontot, e-leg, och internetbank. Hos nuvarande bank. Men flytta bolånet till SBAB - dras med autogiro varje månad, kräver ingen insats precis?

OK är det ju det där med visa kortet. Är det värt 250 kronor / år att slippa betala en räkning/månad/kort i internet banken?

För det är väl ungefär den nivån av osmidighet man talar om vid flytt av Visa kortet från kopplat till lönekontot, till någon annan aktör som erbjuder Visa kort med bättre villkor, som det där OKQ8 kortet utan avgift + 1% cashback.

Tycker väl kanske inte att det känns som ett jättejobb. Om man ska vara ärlig. Ser inte så många fördelar med att behålla allt samlat hos en bank, snarare än att plocka de bästa erbjudandena där man finner dem.

7. S
    Medlem · skåne · 56 inlägg

Srednq

Medlem
    du ska så att säga vara otrogen mot banken. du ska ta och plocka ut de delar du behöver därifrån du får bäst pris.
    sbab på 1,5% låter bra. ta då lånet där.
    fondsparande kvittar det i princip var du har. tex swedbank säljer seb:s fonder, så ta den som erbjuder de fonder du vill ha. de kommer inte att neka dig att öppna ett fondsparande. tex handelsbanken har gratis internetbank.
    vill du ha ett sparkonto så ta det där du får bäst ränta. tex santander som har 1,15% medan swedbank har 0.
    visakort på okq8. gratis. dock vet jag inte hur det är om man är under 18.

själv har jag swedbank, där jag har bostadlån, fondsparande, pension osv. men jag har också visakort hos okq8, aktiedepå hos aktieinvest, sparkonto hos sbab och santander (flyttar pengarna beroende på räntan), ett konto på handelsbanken (som backup eftersom en dag när jag skulle ta ut pengar tog bankomaten mitt kort och swedbanks datorer hade låst sig så man fick inte ut några kontanter).

ska tillägga att jag betalar inte för varken internetbank eller betalkort hos swedbank, då jag blev förbannad och fick dem att ta bort avgiften när varken kort eller datorn fungerade. det funkar 3 år i stöten och sen när de har dragit en avgift skickar jag ett mail till min "rådgivare" och ber henne ta bort avgiften, och vips så är pengarna tillbaka och kortet gratis i 3 år till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.