Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har under en längre tid känt en konstig lukt i vår farstu/hall. Huset är ett tvåvåningshus byggt 1954. Under golvet på bilden finns en oinredd källarvåning.
Jag rev upp golvet och hittade vad jag sökte. Under kaklet som lades in fö 10 år sedan fanns en grå plastmatta som luktade väldigt illa, samma lukt som vi känt innan jag rev upp golvet. Under mattan fanns ett 40mm spontat trägolv. Ovanpå detta, alltså under mattan, fanns oxå detta svarta kladd.
Vatten hade trängt in under dörren från utsidan. Golvet hade isolerats med kutterspån. Allt togs och jag tänker nu börja lägga in ett nytt golv.
Men, vad är detta svarta medel man har smetat på betongen och som oxå fanns ovanpå det spontade trägolvet? Skall det slipas bort eller?
Asfalt kanske , fram med hårtorken och värm , då mjuknar det och blir det riktigt varmt så kan det rinna, lukten kan bero på den fult/väta som kommit ner och då kan organisk materiel börja lukta med varierande styrka. Lufta ur ordentligt bara, så avtar det nog.
Tack för ditt svar, Jonas. Menar du att ja ska värma upp det och försöka få bort det? Låter ju betryggande om du tror att det är asfalt. Har hört att svartlim inte är någon höjdare att att ha under sig...J jonaserik skrev:
J jonaserik skrev:
Ok, jo, det blir säkert bäst så. OM, det skulle innehålla asbest så lär även det vara helt ok bara man inte börjar röra i det.J jonaserik skrev:
Bra tips, jo, det skall jag göra
Ok, tack för svar. Jo så blev det, rörde inte det svarta kladdet. Nytt golv med isolering ock klinker. Lukten är helt borta