Hej,

Jag har en stor klumpig enhet i mitt förråd i en lägenhet i Sälen. Vad gör den, fyller den någon funktion?

Vad jag förstått så är det kopplad till en termostat som sitter inne i lägenheten, bild 2.

Roger,

• Solid State Relay från Elman TY 140 FT monterad på vägg, visar strömbrytare för låg och hög värmeinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat märkt MPC "advance" med flera inställningar och lysdioder. Används för att reglera värme i en lägenhet i Sälen.
Det verkar vara en centralstyrning av elvärmen. Så den fyller en funktion om du vill ha lägenheten uppvärmd. Man ersätter alltså termostaterna på elradiatorerna med denna vilket förlänger livet på gamla radiatorer.

• Gilla
rogero1
  • Laddar…
ClasseClas
Det står Solid State Relay på boxen så det är ett helt tyst halvledarrelä. Jämfört med elradiatorer med bimetalltermostater som klickar av och till så är den här lösningen trevlig ur den ljudsynvinkeln.

• Gilla
rogero1 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Tack för era svar. Igår pratade jag med en elektriker i Sälen som är van att se dessa. Han berättade att som brukar ta bort dessa när dom gör lite större arbeten (många av dom brukar inte ens fungera som dom ska). Han sa att dessa installerades förr när radiatorerna hade bimetalltermostater som hade en väldigt dålig funktionalitet och det blev "pikar" i belastningen och mycket knäppande ljud. Med oljefyllda moderna radiatorer finns en inbyggd tröghet i radiatorerna som gör att denna enhet har spelat ut sin roll, han ansåg att den to.m kan gör mer skada än nytta med dagens radiatorer.
När jag ska byta elcentralen kommer jag låta elektrikern koppla bort denna och göra de ändringar som behövs för att det ska fortsätta att fungera på bästa sätt.
Tack för er input,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.