Hej så jag var och pillade på det här vredet för nån kväll sen. Vred det neråt alltså från typ läge 4 mot läge 1, vredet lossnade och det går inte att sätta tillbaka utan att det sprutar vatten därifrån.
Någon som har en ide?
När det lossnade från början såg det ut som att det satt en o ring där inne som var trasig

• Uppvärmningssystem med tryckmätare och rör i ett pannrum. Vredet på systemet är trasigt, vilket orsakar läckage när det vrids.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart vred i en hand, avlossnat från ett rör med synlig mässingsnippel. Verktyg och rördetaljer syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Välkommen.
Det ser ut att vara blandningsventilen till tappvarmvattenberedaren.
Ventilen ser till att det blir lagomt varmt varmvatten ut i rören till kranar och duschar genom att blanda inkommande kallvatten till beredaren i pannnan med utgående varmvatten från beredaren.
På vredet kan du ställa in om du vill ha varmare eller kallare ut till kranarna.
Jag tror det blir varmare ju högre siffra.

Jag skulle nog köpa en ny ventil och byta ut den gamla. Eventuellt se om det går att rusta den gamla.

R roke skrev:
Hej. Välkommen.
Det ser ut att vara blandningsventilen till tappvarmvattenberedaren.
Ventilen ser till att det blir lagomt varmt varmvatten ut i rören till kranar och duschar genom att blanda inkommande kallvatten till beredaren i pannnan med utgående varmvatten från beredaren.
På vredet kan du ställa in om du vill ha varmare eller kallare ut till kranarna.
Jag tror det blir varmare ju högre siffra.

Jag skulle nog köpa en ny ventil och byta ut den gamla. Eventuellt se om det går att rusta den gamla.
Tack för svar ska se om jag kan hitta en ny ventil då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.