Byggahus.se

Vad är detta i elcentralen?

1. C
    Medlem · 10 inlägg

Cluel3ss

Medlem
    Jag öppnade elcentralen i huset vi köpte förra året för första gången och fick se denna röra!!!
    Det är mycket fel och dumheter i centralen som måste åtgärdas, men något jag blev genast misstänksam om var de gröna delarna som byglar över varsina ledare. Vet någon vad dessa är för något?

2. Bästa svaret

Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 354 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Strömtrafos, till en belastningsvakt.

3. D
    Medlem · Södermanland · 554 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    Jag skulle också svara strömtransformatorer!

4. C
    Medlem · 10 inlägg

Cluel3ss

Medlem
    Men jag har ingen belastningsvakt i centralen, och vad jag sett ingen annanstans i huset heller.

5. Härryda2015
    Allvetare · Västra Götalands · 827 inlägg

Härryda2015

Allvetare
    Vad har du för uppvärmning av huset, dessa brukar vara kopplade till värmeanläggningen.

6. C
    Medlem · 10 inlägg

Cluel3ss

Medlem
    Pellets, och innan det var det olja

7. J
    Medlem · 6 074 inlägg
    Har du en EL-panna eller en Värmepump så är dom för att begränsa uttaget på dina mätarsäkringar så dom inte går sönder. ett exemple. : vinter behövs en del kraft för att hålla huset varmt ( ca 16 amp ) mamma sätter på spisen och tvättmaskinen, då kommer amperen att överstiga märkningen på säkringarna, belastningsvakten kopplar då ner effekten på El-panna eller elen i VP så att säkringarna inte går. Detta regleras i steg i respektive värmare och är nästan ett måste att ha för att inte få betala för högre säkringsavgift.

8. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Elpanna eller varmvattenberedare är vä det som brukar kunna ha belvakt i småhus?

9. J
    Medlem · 6 074 inlägg
    Sitter säker en eller två EL-patroner i pannan som har styrning och anslutning för belastningsvakt, kan du följa kabeln som går till dom gröna i centralen, så hittar du säkert att dom går in i din panna.

• Laddar…
  10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 181 inlägg

GK100

Medlem
    Om du vet vad de tre säkringarna längst till höger går till kan det vara en ledtråd. Det är lite udda med strömtrafo kopplade till en grupp som här normalt ligger de på matningen för centralen. Annars ingen tvekan om vad det är dvs strömtransformatorer som oftast som nämnts är till för någon belastningsvakt. Här kanske då eventuellt någon annan användning du kan följa kabeln som går från klumpen lindad med eltejp och in genom väggen det ger också möjlighet att spåra upp.

11. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Ja det var lite udda, det såg jag inte i första titten.
    Tyvärr tyvärr tror jag det är en tankevurpa eller okunskap hos den som installerat en elpatron i befintlig oljepanna...men följ kablarna på andra sidan väggen!

• Laddar…
  12. L
    Husägare · Skåne · 3 428 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Förra ägaren hade kanske en del ”smart home” så hen loggade elpatronen förbrukning i en app eller en PC.

I övrigt ser det väl ut som en normal central för sin tid. Tidigt 60-tal?

Redigerat 26 jul 2020 17:14
  13. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 181 inlägg

GK100

Medlem
    Ja så är det troligtvis. Bättre var väl inte elbranschen före nutida EKP som rätat upp det hela.

14. J
    Husägare · 2 286 inlägg

Johan456

Husägare
    Inte helt ovanligt. Vissa har inte fattat alls och monterar dessa på gruppen och tänker väl att belastningsvakterna kan snacka trådlöst med mätarsäkringarna.

15. A
    Medlem · Halland · 834 inlägg

alfista

Medlem
    Att de verkar installerade lite mysko spelar kanske ingen roll just nu, såvitt jag kan bedöma är de inte kopplade till något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.