Vad är detta för vägg? Hur avlastar man?

195 läst  5 svar

1. Pianogreen
    Medlem Nivå 4
    Det här är entréhallen i vårt hus från 1945. Väggen består av stående träpanel eller träbrädor och går längs med huset 90 grader mot takbalkar. På andra sidan ligger vardagsrummet och där är också vägg med brädor. Det finns ett ca 5 cm tjockt mellanrum mellan väggarna. Så det är alltså dubbla brädväggar. Av bristen på spikar på träpanelen att döma finns det ingen regel mellan väggarna. Och det är detta som gör mig fundersam.

Det är trångt i hallen och jag tänkte flytta in väggen ungefär 1 m då får jag en mycket större och trevligare hall. Men normalt brukar man ju ta bort väggfyllnaden och blottlägga reglarna och utifrån vad man ser så tar man bort reglar och sätter dit en balk som avlastning.

Men hur gör man i detta fall när väggfyllnaden är det som är bärande. Kan någon berätta tekniken bakom denna vägg? Ovanför är en övervåning och en vägg på ungefär samma ställe. Under är det källare med murad vägg ungefär på samma ställe. Takstolarnas undre reglar är skarvade lite här och där och inte genomgående.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6979.JPG
    IMG_6980.JPG
    IMG_6981.JPG

2. P
    Medlem · Nivå 4
    Ser ut som stående plank. Rejäla doningar och ännu rejälare spikar ;)
    Hur vida du behöver växla av eller inte om du bygger en ny bärande en meter bort kan jag inte svara på.

3. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag tycker det verkar som om panelen är skråspikad i sponten. Sista brädan närmast ytterväggen verkar ha spikskallar. Med tanke på byggåret borde huset ha plankstomme, men kanske inte överallt. Om väggen känns ihålig när du knackar på den är det nog någon form av regelkonstruktion. Har du tillgång till planritningar så är det lättare att bedöma.

4. Pianogreen
    Medlem Nivå 4
    Tyvärr finns det inga planritningar. Huset är för gammalt antagligen. Det är alltså dubbla väggar med ihålighet i mitten, troligen med reglar. Men jag ser inga spikar i plankorna som tyder på att det finns regel bakom.

5. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är mycket troligt att väggen inte är bärande. Man byggde inte bärande väggar på det sättet vid den tiden. Men att bedöma det så här på distans utan ritningar går inte. Då får du göra en egen planritning. Mät upp huset från yttervägg till yttervägg med hjälp av lasermätare och rita upp det skalenligt. Det är viktigt att man kan se väggarnas tjocklek.

6. Pianogreen
    Medlem Nivå 4
    Ok jag ska göra det.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: