Byggahus.se
Hej,
kikar på isoleringen av husets tilluftssrör för eventuell komplettering av frikyla efter att den yttre solavskärmningen kommit på plats. Se bifogad bild (lite trångt utrymme).

I grunden är jag osäker på skillnaden mellan "nät-" - och "lamellmatta" samt vad som specats för huset jämfört med vad som sitter monterat.

Benämns den typ av isolering som bilden visar som "nätmatta"? Vanligast för enbart värmeisolering, Vad för "duk" är det som ligger mellan isoleringen? Antar att det är en enkel duk för att fördela ut trycket när man isolerar röret (dvs ingen fancy ånspärr)?

Samma fråga rörande ordet "lamellmatta". Vad för typ är det? Enl t.ex. Paroc har man "lameller som limmats med glasfiberarmerad aluminiumfolie". Denna typ används både för värme- och kondensisolering om jag förstår det rätt. I industri- och kontorsbyggnader ser man lätt dessa rör överallt.

Kan jag misstänka att ordet "lamellmatta" används lite "allmänt" och i det fall då man inte har projekterat med t.ex. frikyla så kör byggaren oftast med en "nätmatta" enbart för värmeisolering (om jag förstått benämningen rätt i första fallet :)?

Underlaget från ventilationskonsult för mitt hus specar "utvändig isolering 30 mm lamellmatta på tilluftskanalen alt 80mm i kallt utrymme". Om jag gått på Parocs beskrivning av "lamell" - skulle det isf "egentligen" ha monterats både- värme och kondenssisolering (dvs med alu-folie)? Givetvis en helt annan kostnad.

Tack på förhand.

• Närbild på isolerat ventilationssystem med synlig nätarmerad isolermatta i trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.