Byggahus.se

Vad är detta för panna?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej. Har köpt nytt hus och flyttar in om en knapp månad och det finns idag en EGOR D 2 F från -76.

Det finns en oljebrännare i den idag men jag funderar på om det går att elda med ved i den?
    Det finns inga ackumulatorer.

Om man ser på bilden så finns det en eller två lediga kammare som man kanske skulle kunna elda i?

Någon som vet?

Jag arbetar hemma och är sugen på att ordna en vedpanna med accar eftersom jag kan elda under dagen men den pannan kan ja installera först till våren och försöker komma på billiga alternativ till att värma upp huset från slutet på Januari till våren kommer. Bor i Skåne och det blir ganska varmt tidigt på våren.

Tacksam för alla förslag! Mvh Robert
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Pannan.jpg

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Den pannan är direkt olämplig att elda ved i. Eldar man för fullt ger den uppåt 700 grader i rökgastemperatur vilket riskerar att skada skorstenen och är brandfarligt på tid och längd, och avsaknaden av tankar gör att man får pyselda vilket ger tjäravlagringar i rökkanalerna, vilket sedan de 700 graderna gör en sotbrand av.

Det går till nöds att elda en liten brasa men man får elda nån timme i taget för att hålla brasan på en lagom nivå, mellan 700 och tjaran...:p
    Risken finns dessutom att en gammal panna ger upp i rostporerna om man börjar elda ved i den.
    Ska du elda med ved så tänk igenom allt noga, du måste tycka om och uppskatta arbetet med veden. Jag var supervedentusiast i tre säsonger, sedan avskydde jag denna ved. Elda kan vara mysigt, nu har jag en braskamin.
    Ska du bara värma kåken med denna panna januari-våren i Skåne så slå i en skvätt olja medan du funderar.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Det är ingen liten friggebod utan 270kvm som ska värmas. Skulle du fortfarande slå i en skvätt olja? Har pelletsbrännare i en CTC 1100 som fungerar perfekt. Ska jag jaga tag i en sådan och installera till våren eller ska jag kanske ordna en pelletsbrännare reda nu och installera i befintlig panna? Jag har absolut ingen aning om hur mycket en oljebrännare tar för att värma 270kvm till 22gr. Det finns öppen spis i storstugan och gjutjärnskamin i köket som vi kan myselda med. Tacksam för svar.

4. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    I dagsläget har du ett schysst oljepris också, så innan du bestämt dig så kör på olja.
    Så kan du i lugn och ro välja hur du vill göra sen. För jag antar att du inte kommer fortsätta med den där gamla pannan:)
    Det går nog inte jättestora mängder olja om jag får gissa, relativt varmt klimat i Skåne men beror såklart på huset i sig också..

5. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Min vedgubbe som jag köper mysved av har en hel tank full med 10år gammal eldningsolja som jag kan köpa billigt. Kan eldningsolja bli gammal? Kan man testa den på något enkelt sätt? Jag har noll och ingen erfarenhet av olja och har eldat med pellets under dom 7 åren vi bott i hus. Min fråga är alltså: Kan eldningsolja bli gammal/för gammal? Vad ska man betala för en liter gammal olja? Tacksam för svar / Robert

6. S
    Medlem Nivå 1
    Glömde... Självklart så kommer jag inte att elda med ved i denna pannan. :)

7. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Nej det kan inte bli för gammalt
    Se bara till att inte suga ut den sista bottensörjan för då blir det stopp i brännarmunstycket

8. N
    Medlem Nivå 1
    Skulle en förugn eller en pelletsbrännare inte fungera?

9. S
    Medlem Nivå 1
    Ingen aning om hur en förugn fungerar men frågan var kanske mer allmänt ställd så någon annan får gärna svara på den frågan.

Tillbaka till oljan... Jag kan inte hjälpa det men jag har några frågor ang oljan.. Huset är byggt 1920 och man har senare satt mexitegel utanpå ( för det fanns väl inte då? ) Jag förstår att frågan är svår men kan man någonstans mellan tummen och pekfingret säga hur mycket olja det går åt att värma huset på 270kvm till runt 22grader?

Det är tvåglasfönster kopplade bågar.. Vi är två vuxna som duschar. Ingen källare. Pannan är den som visas på bilden ovan.

Jag förstår att svaret kommer att vara hypotetiskt men jag skulle uppskatta något slags riktmärke så om någon har ett liknande hus så får ni gärna berätta hur mycket olja ni gör av med en vintermånad här i Skåne.

Jag frågar för att jag ska kunna tinga det antal liter jag kommer att behöva fram tills våren.. Plus lite marginal
    Den sista frågan är vad en liter brännolja skulle kosta för att du skulle hålla på med meket att hämta hos en granne?

Jag vill slippa beställa hem en tankbil med 2 kubik och att hämta olja som stått i min grannes oljetank i 10 år är ett mycket billigare alternativ. / Tacksam för svar!

10. M
    Medlem Nivå 6
    Om du köpt huset nyss borde energiförbrukningen finnas i energideklarationen.
    100 liter olja ger 1000kWh ungefär.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar. Att 100 liter olja ger 1000kWh ger mig ingen fingervisning alls tyvärr.. Jag hade hoppats på antalet liter som förbrukas en normal vintermånad ( mellan tummen och pekfingret.. )

12. S
    Medlem Nivå 1
    Jag glömde svara... Det finns ingen Energideklaration för familjen vi köpt gården av har stora ekonomiska problem..

13. L
    Medlem Nivå 7
    En normal vintermånad skulle mitt hus på 270 kvm i Jämtland dra ca 3500 kWh. Detta skulle alltså motsvara i väldigt runda slängar mellan 350-450 liter olja på en månad. Vad det kan bli för dig i Skåne och med okänd verkningsgrad på pannan är svårt att säga men jag gissar 273 liter/månad. Blir dyrt men inte astronomiskt. Då kan du i lugn och ro fundera på långsiktiga alternativ. Värmepumpsforum är ett bra ställe för info om värmesystem(inte bara vp).
    Mvh/Loben

14. S
    Medlem Nivå 1
    Hej Loben. Supertack! Nu har jag något att gå på och jag förstår att det kan vara svårt för dig med alla faktorer och jag har heller ingen aning om så många faktorer men nu vet jag att jag iaf ska be att få köpa minst en kubik av grannen. Tack än en gång! Du får ursäkta men jag förstår inte din slutmening med "inte bara vp... " Sorry

15. L
    Medlem Nivå 7
    Jo jag menar att man på Värmepumpsforum.com kan få jättemycket bra och trevligt levererad information och support om olika uppvärmningsalternativ inte bara om värmepumpar(vp)vilket man kan tro av namnet. Det finns jättemycket att läsa där och många är väldigt initierade för att inte säga nördiga..��/ LOB