Byggahus.se

Vad är detta för något? venthjälp

1. J
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5404.jpg

Hej!

Någon som har en aning om vad denna modul är för något?
    Sitter 2 st i källaren i ett hus från 1966.
    Fungerar som någon slags ventilation men jag vet inte vad.
    Finns ingen information överhuvudtaget.
    Är det från- eller tilluft eller är det helt enkelt en vanlig fläkt?
    Misstänker att de satt in frånluft men är inte helt säker.

Vore tacksam för hjälp!

2. S
    Medlem · Nivå 14
    Nej det där är en låda som KGB satte dit för att samla information. Suger in DNA och ljud och skickar vidare för utvärdering. Kanske har den tidigare husägaren diggat tingeling eller nåt.

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 1
    Classy Stefan, kul för dig att få dra ett KGB-skämt. Troligtvis varken första eller sista gången :)
    Har du någon som helst aning vad denna modul är eller är du bara härinne för att håna?

4. S
    Medlem · Nivå 14
    det var inget hån, jag kunde inte låta bli bara.............:)
    har ingen aning om vad det är men det är väl bara öppna luckan så ger det väl nån indikation?

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 1
    Haha, ingen fara! Tyvärr står det inte ett enda dugg. Hade jag fått reda på effekten hade man ju rimligtvis kunna utläsa något. Därav min fråga :)
    Det mest troliga är kanske att det sitter någon lapp om info på baksidan men då måste jag ju riva bort hela skiten.

• Laddar…
  6. D09
    Medlem · Nivå 25
    Håll ett papper framför så borde man väl se om sen suger eller blåser

Vad är det bakom, yttervägg, schakt, eldstad, KGB ?

7. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Måste väl gå att öppna luckan? Skulle kunna vara en gammal typ av pollenfilter för luftrening. Har för länge sedan sett något liknande på sjukhus (allergi mottagning eller infektionsavdelning).

8. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Det är ett litet från och tilluftsaggregat.

Troligtvis kontinuerlig frånluft och tilluft men finns även varianter som växlar mellan frånluft och tilluft.

Dra ur sladden och öppna luckan finns bara fläktar, filter och en värmeväxlare innanför luckan.
    Kontrollera även hur gallret ser ut på utsidan, är det bara ett rör växlar aggregatet är det ett delat rör så är det från och tilluft kontinuerligt.

Tyvärr har nog den modellen några år på nacken så kan vara svårt att hitta drift och skötsel.

• Laddar…