Hej,
Denna är i mitt proppskåp för eluppvärmningen för elementen.
Den surrar rätt högt och är fingervarm, tryckte till den lite då slutade den surra något. När jag drar av säkringen så slår den ifrån och allt blir tyst. (Den till vänster)
Denna är i mitt proppskåp för eluppvärmningen för elementen.
Den surrar rätt högt och är fingervarm, tryckte till den lite då slutade den surra något. När jag drar av säkringen så slår den ifrån och allt blir tyst. (Den till vänster)
Om man googlar på contax vynckler så får man fram något om dag/natt-relä.
Eftersom jag själv inte har den typen av uppvärmning så inväntar jag svar från nån som vet. Gissningar känns onödiga.
Eftersom jag själv inte har den typen av uppvärmning så inväntar jag svar från nån som vet. Gissningar känns onödiga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 986 inlägg
En kontaktor har 1000 användningsområden. Surrar den så kan den bytas mot en som uppger sig vara brumfri, t.ex https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri?category_id=1825 (den översta i listan, 3279351).
Nu är det inte säkert att den behövs längre. Det beror på vad som styr den. Finns det en strömbrytare, eller något tidur eller liknande som styr elvärmen? Det kanske är bortplockat, och att radiatorerna klarar sig själva med sina inbyggda termostater? Då kan kontaktorn plockas bort.
Nu är det inte säkert att den behövs längre. Det beror på vad som styr den. Finns det en strömbrytare, eller något tidur eller liknande som styr elvärmen? Det kanske är bortplockat, och att radiatorerna klarar sig själva med sina inbyggda termostater? Då kan kontaktorn plockas bort.
Bilden visar en kontaktor med fyra huvudkontakter och inget tidreläFällebyggarn skrev:
Det som Bo skrev stämmer
Kontrollera vad den går till och om den används i dagsläget
Om den används och du störs av brymmet kan den bytas ut
Klicka här för att svara