Byggahus.se

Vad är detta för material, blåbetong?

1. Mattias Markehhed
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag har börjat riva tapeter här hemma och blev lite orolig när jag inte kände igen materialet på min innervägg.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200707_150201.jpg
    IMG_20200707_162343.jpg
    IMG_20200707_164652.jpg
    IMG_20200707_164656.jpg

Väggen låter ihålig, Materialet är rällativt hårt men går lätt att skrapa i med en skuvmejsel.
    Finns det någon risk att det här kan vara blåbetong? Vet någon vad för typ av material det kan vara?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ser ut som blåbetong, vad är du orolig för?

3. J
    Medlem · Nivå 24
    Det är lättbetong av ytongtyp, så kallad blåbetong. Troligen i form av stående plank/element.

4. Mattias Markehhed
    Medlem Nivå 1
    Det jag undrar är om ann behöver någon speciell skyddsutrustning utöver mask och om man behöver behandla väggen på något specielt sätt med avsende till radon.
    Tanken är att spackla och måla väggen.

5. J
    Medlem · Nivå 24
    Mot radon hjälper bara bra ventilation. Du behöver ingen speciell skyddsutrustning.

6. S
    Medlem · Nivå 8
  7. D
    Medlem Nivå 4
    Det kanske kan vara en god idé att beställa hem några puckar för radonmätning? Om du nyligen köpt huset kanske du kan kolla med kommunen om radonmätning gjorts tidigare.

8. Mattias Markehhed
    Medlem Nivå 1
    Det är en bostadsrätt, ska kolla med föreningen om dom gjort några mätningar.

9. M
    Husägare · Nivå 10
    Vad ska du göra med väggen sen? Det finns speciella spärrtapeter som hindrar att radon från väggen tar sig ut i rummet.