Vad heter denna kontakt och var kan man köpa motsvarande hona? Det är bil-el det handlar om.
Bilelektrisk kontakt med blå tätning och kablar mot grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mlkjhr skrev:
Vad heter denna kontakt och var kan man köpa motsvarande hona? Det är bil-el det handlar om.
[bild]
Frågan är om det inte är den här?
Inte helt säker dock...

• En svart kontakt med 2 stiftpinnar med artikelnummer 44152 och gröna tätningselement, visas i en webbshop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret men jag tror inte det är den. Låsklackarna skall sitta på sidorna och så är den lite mer avlång än den.

Vad är det för bil den sitter på?

Det är till extraljusen på en Renault Scenic.

Inte enklare att köpa både hona + hane och byta båda?

Sockerbit, WAGO etc

Protte

A Assassen skrev:
Inte enklare att köpa både hona + hane och byta båda?
Nej, det är enklare att montera 4 st i stället för 8 st. Men hittar jag inte rätt kontakt så blir det en annan lösning.

prototypen prototypen skrev:
Sockerbit, WAGO etc

Protte
Jo det funkar men jag hade gärna behållt de befintliga (4 st) eftersom de är vattentäta. Det är riktigt bra kontaktdon.

Kolla hos Renault om finns kontaktdon

prototypen prototypen skrev:
Sockerbit, WAGO etc

Protte
Dessa är olämpliga. TS kontakter är fuktskyddade, titta på tätningsringen. Troligen sitter de i en utsatt miljö. Wago eller sockerbit skulle snart korrodera och få spänningsfall.
Dessa kontakttyper är ibland märkesspecifika.

• Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Du kan knipsa av befintliga kontaktdon. Skarva med skarvhylsor, Classe har dom med lim/krymp. Om du dessutom lägga en lim-krympslang ovanpå bör du få en hyvsatt vattensäker skarv. Använder jag bl a för gräsklipparkabel.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
OK, tack för alla förslag men jag vet om flera olika sätt att lösa detta på men jag är intresserad av att få svar på frågorna i mitt första inlägg, inte hur jag löser det på annat sätt. Faktum är att jag redan har bytt extraljusen men om jag hittar såna kontakter som jag efterlyser så ska jag sätta dit sådana i stället.

I så fall är nog enda lösningen att vända sig till Renault och fråga.
Sen är det inte säkert att du kan använda dom ändå eftersom det kan behövas specialverktyg för att klämma fast kablarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.