Byggahus.se

Vad är detta för klöverliknande ogräs?

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 246 inlägg

Jockose

Medlem
  2. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Kanske groblad?

3. J

Jockose

Medlem
  4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem
    Jag tycker det ser ut som Bellis - Tusensköna.

5. halper
    Husägare · Gnesta · 662 inlägg

halper

Husägare
    Det där är tusensköna: blommorna är lätta att känna igen. Jag har samma fenomen; de kom också plötsligt från ingenstans förra året och tog över de områden som var dåliga. Nu har jag börjat ta hand om några gräsplättar som varit ganska vilda sedan förra ägaren och testar några olika saker.

Har försökt att dra upp dem med rötterna men det blir inget kvar förutom jord. De sitter djupt och rätt.

Min nuvarande strategi är att rycka de synliga delarna (bladen och i förekommande fall blommor) och sedan omedelbart, samma dag, så nytt gräs runtom. Tanken är att försöka få gräset att växa upp runt om så att det skuggar dem så de blir solsvultna. Jag kommer klippa något högre i år för att se om jag kan göra de där sakerna som gillar att trycka sig mot marken (tusensköna, maskrosor, groblad, …) att gilla läget lite sämre.

6. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 772 inlägg

Anna_H

Husägare
    Mitt trick är att klippa runt dem så länge de är vackra, sedan köra över dem. De är söta.

• Laddar…
  7. halper

halper

Husägare
    Problemet är ju att buketten med blad är ganska stor och ligger tryckt mot marken, vilket trycker bort all annan växtlighet inklusive gräs. I alla fall är min erfarenhet att de är rätt bra på att etablera sig och sedan håller de sig kvar. Bladen sitter kvar där de är över vintern.

8. J

Jockose

Medlem
    Kanske är söta, men ser mer ut som ogräs enligt mig.

Fick tips om Dicotex, vilket nu är beställt från Tyskland.

9. halper

halper

Husägare
    Ogräs är sådant som växer där man inte vill ha det, så om det är ogräs eller inte bestämmer du. (I min gräsmatta är de definitivt ogräs!) Dicotex lär ta död på dem.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.