Byggahus.se
Hejsan vänner!
Jag har en kabel i min källare som löper från kortsida -> kortsida. igenom garaget till förråd till pannrum på båda sidorna så går den ut genom fönstret men därefter går den ej att hitta. på ett ställe så är den skarvade lite granna och jag pillade upp lite granna av tejpen. såhär ser det ut.... vad kan detta vara? & kanske viktigast. jag jag plocka bort den?

Min egna gissning är att det är någon gammal telefonkabel av slag. men...?

• IMG_8003.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8004.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja det ser ut att vara en g:a telekabel, bor du i ett stort hus eller inne i ett samhälle så kan kabeln gå till flera. Så innan du klipper bör du luska ut vart det tar vägen.

• Gilla
GDS-Fassan och 1 till
  • Laddar…
tack! det var så Jag tänkte och gissade också... några tips om hur Jag kan gå vidare? gissningsvis går den någonstans

Jag bor i en friliggande villa, tätbebyggt. så båda ändarna pekar direkt emot grannar.

Jag vet att Televerket ibland drog sina kablar genom hus och till nästa hus och då är det nog "Televerket" i dag Skanova som ev kan ge besked. Klipper du kablarna och dom är i drift så kan det bli kostsamt.

• Gilla
GDS-Fassan och 1 till
  • Laddar…
coolt! det är ju ett bra ställe att börja då! jag testar!

Om det är telekablar så bör det finnas en stansad skylt (utomhus) som säger vilken av förgreningspunkterna det är samt antal parter i kablarna.

Skanova eller någon av deras underentreprenörer bör kunna kolla i tex ”mobila kartfönstret” för att se om det är telekabel eller inte och vilken förgreningspunkt det är.

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
ok! jag skickade faktiskt precis en förfrågan till Skanova om dom kände sig skyldiga till åbäket :)

Det är fel färger i kabeln för att vara en telekabel som televerket/telia/skanova skulle äga. Min bästa gissning är en gammal kabel för interntelefoni.

• Gilla
Joakim Alpsten och 2 till
  • Laddar…
Färgerna stämmer inte med något som gamla Televerket skulle satt upp, men det kan ju vara något fulpul m/ä?
Har det varit någon verksamhet i huset, typ taxistation, brandchefsbostad, civilförsvar eller liknande? Det ser ut som någon interntelefon, larm eller liknande.

• Gilla
Joakim Alpsten och 1 till
  • Laddar…
högst oklart om det varit någonting i huset.... den kabeln delade sig och gick till en silvrig dosa som det verkar ha gått telefonkablar ifrån... något mer finns inte riktigt att förtälja.

om det är någonting av det du nämner, har du tips på hur jag kan söka vidare då?

Magnus E K
Ser ut som en (eller två) gammal parallellkabel för datorer från typ 80-talet; kan det vara någon som haft datorn i ena änden av huset och skrivaren i andra?

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
Nu har ju TS redan skrivit att Tevelverket/Teila/Skanova känner sig skyldiga till detta.
Och denna färgmärkningen va den standard som användes innan vit-blå, vit-orange osv.

• Gilla
GDS-Fassan och 1 till
  • Laddar…
Vart har TS skrivit det?

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
#7 fattar jag det som att de tagit på sig denna kabel.

• Gilla
E-Zone och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
#7 fattar jag det som att de tagit på sig denna kabel.
Mer att de fått en fråga...

/ATW

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.