Hej!

Jag undrar vad detta är för typ av isolering och om jag bör riva ner den eller låta den sitta när jag nu reglar upp nya väggar framför med en större luftspalt mellan väggen och den reglade väggen.

Som ni kanske kan se på bilderna så rinner det ner en del fukt/vatten från bakom isoleringen, och med tanke på hur det rekommenderas (på detta forumet speciellt) att bygga upp inredda källare med luftspalt utan någon isolering bakom funderar jag på att riva isoleringen. Men vill givetvis veta vad det är först.

Huset är byggt 1973, isoleringen suttit sedan dess.

• Brun isolering i källare med vit rörledning ovanpå, samt en synlig betongvägg nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem i källare med brun isolering och synlig betongvägg, tecken på fukt vid rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara korkisolering.

Är hela källaren under mark eller ligger marknivån i underkant av korkisoleringen? Har du mätare i källaren så du vet vad du har för RF och temperatur?

Centano Centano skrev:
Är hela källaren under mark eller ligger marknivån i underkant av korkisoleringen? Har du mätare i källaren så du vet vad du har för RF och temperatur?
Korkisolering är det ju så klart, tack så mycket!

Hela källaren är under mark, det är ett sutteränghus.

Temperatur: ca 17 grader
RF: ca 80% en meter ovanför golv.

Hade en mätare på golvet innan och då var RF över 90%.

Just nu är det bara betong i både golv och väggar.

Ska tilläggas att det varit 13-14 grader senaste tiden men nu har målarna satt in en värmefläkt på grund av spacklat taket.

Och du har fungerande dränering?

Larsa Larsa skrev:
Och du har fungerande dränering?
Vet inte, skulle gissa nej. Vi har precis köpt huset. Det är planerat med dränering och att isolera utifrån i framtiden.

Jag hade aldrig byggt en innervägg med dom förutsättningarna. Fixa dränering/isolering först. Sen kan en putsad Leca/siporexvägg vara ett alternativ som inte är lika fuktkänsligt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Började det rinna bakom isoleringen i samband med att målaren började spackla eller har det gjort det förr också?

P pixal skrev:
Vet inte, skulle gissa nej. Vi har precis köpt huset. Det är planerat med dränering och att isolera utifrån i framtiden.
Om du vill ha mögel bakom väggen så fortsätter du renoveringen nu... Annars har du två val, dränera utvändigt och isolera, eller lägg mekaniskt ventilerad vägg om du måste fortsätta nu.
Fast med så där mycket vatten är det osäkert om ventilerad vägg ens räcker...

Centano Centano skrev:
Började det rinna bakom isoleringen i samband med att målaren började spackla eller har det gjort det förr också?
Det har inte varit så här fuktigt innan nej. Några enstaka fuktfläckar på golvet men inte mer förutom en dag när det spöregnade hela dagen, då såg det ut som det runnit in lite på ett ställe på denna väggen på bilden. Annars helt torrt bakom och under korkisoleringen under dem 5-6 veckorna jag ägt huset.

Kan det vara målarnas värmefläktar som skapat kondens mot kalla betongväggen?

Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
Om du vill ha mögel bakom väggen så fortsätter du renoveringen nu... Annars har du två val, dränera utvändigt och isolera, eller lägg mekaniskt ventilerad vägg om du måste fortsätta nu.
Fast med så där mycket vatten är det osäkert om ventilerad vägg ens räcker...
Jag kommer inte ha något organiskt material där (om jag river korkisoleringen i alla fall). Så jag vet inte vad som skulle mögla. Dessutom har det varit byggt med träreglar och gips i 50 år utan några större problem (med cellplast och minerallull). Jag tror inte det kommer mögla med plåtreglar och fibergips. Och som sagt så kommer jag dränera och isolera utvändigt, kanske redan i sommar.

Dessutom kommer jag installera avfuktare. Det är möjligt att allt detta inte hjälper ändå förrän jag dränerat, ja då får det blir så tills jag gjort det.

P pixal skrev:
Jag kommer inte ha något organiskt material där (om jag river korkisoleringen i alla fall). Så jag vet inte vad som skulle mögla. Dessutom har det varit byggt med träreglar och gips i 50 år utan några större problem (med cellplast och minerallull). Jag tror inte det kommer mögla med plåtreglar och fibergips. Och som sagt så kommer jag dränera och isolera utvändigt, kanske redan i sommar.

Dessutom kommer jag installera avfuktare. Det är möjligt att allt detta inte hjälper ändå förrän jag dränerat, ja då får det blir så tills jag gjort det.
Cellplasten har antagligen hållit vatten borta och isoleringen haft värmeväxlingen längre ut från väggen.
Plåtreglarna kommer antagligen att rosta sönder efter ett tag.
Mögel växer lite här och var, det finns avlagringar, smuts och damm där det växer om det bara är tillräckligt fuktigt... Tyvärr...

anders07 anders07 skrev:
Cellplasten har antagligen hållit vatten borta och isoleringen haft värmeväxlingen längre ut från väggen.
Plåtreglarna kommer antagligen att rosta sönder efter ett tag.
Mögel växer lite här och var, det finns avlagringar, smuts och damm där det växer om det bara är tillräckligt fuktigt... Tyvärr...
Jag förstår. Kanske borde köra på 70tals stuket istället då hehe. Men jag ska helt klart dränera och isolera utifrån så fort jag kan, förhoppningsvis räcker det + avfuktare + ventilerad luftspalt.

Om jag nu återgår till min ursprungliga fråga, förstår att det finns bättre lösningar men med lösningen jag föreslagit, riva korkisoleringen eller ej?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.