Jag håller på att byta panel och isolering på vårat hus från början på 1900 talet. Huset tilläggsisolerades gissningsvis någon gång på 80-talet. På den gamla stående hörnregeln har det borrats hål hela vägen upp med ca 10 cm avstånd. Varför gjorde man det?
Jag är lite orolig att man behandlat regeln med något giftigt ämne som man nu riskerar att få i sig.
Den liggande syllen luktar tjära, hur vet man om det är tjära eller kreosot som tydligen ska vara cancerframkallande?
Jag är lite orolig att man behandlat regeln med något giftigt ämne som man nu riskerar att få i sig.
Den liggande syllen luktar tjära, hur vet man om det är tjära eller kreosot som tydligen ska vara cancerframkallande?
Din gissning är lika bra som min. Man måste nog kolla hur djupa hålen är och vad som finns i dem innan det är meningsfullt att gissa.K kasi81 skrev:
Normalt bor man ju inne i huset. Man ligger väl inte och knaprar på syllar och reglar bakom ytterpanelen heller. Då finns väl ingen risk att få i sig något cancerframkallande från dem?K kasi81 skrev:
Hur skulle det gå till rent praktiskt menar du?
Klicka här för att svara