L loppan99 skrev:
O varmt vatten expanderar påtagligt. Då blir ju den kanske särskilt viktig , att den fungerar, om man , som jag, eldar med ved intermittent. Över tid blir det en svajig temperaturkurva mellan kanske 30- 100 grader! Så det blir säkert stora tryckvariationer där.
Som sagt var har vakuumventilen ingen som helst funktion så länge du har tryck på inkommande vatten.

JÄTTETACK för alla Edra synpunkter och Er information i denna för mig mystiska sak. Vacumventilen finns där för att skydda kopparrören i "varmvattenberedaren"/kopparslingan -skydda den mot undertryck då panntemperaturen sänks/sjunker.En sorts tryckutjämnare.

useless useless skrev:
Som sagt var har vakuumventilen ingen som helst funktion så länge du har tryck på inkommande vatten.
Okey men då jag eller en reparatör stänger av inkommande vatten sjunker ju garanterat trycket och då måste vacumventilen fungera-kan man höra då att luft sugs in ELLER kanske ha en backventil som håller trycket uppe i värmepaketet? Är det då rätt tänkt?

L loppan99 skrev:
Okey men då jag eller en reparatör stänger av inkommande vatten sjunker ju garanterat trycket och då måste vacumventilen fungera-kan man höra då att luft sugs in ELLER kanske ha en backventil som håller trycket uppe i värmepaketet? Är det då rätt tänkt?
Det låter ju lite som "livrem och hängslen" ocj inget fel då att ha både vacumventil + backventil. Den ena prylen kan ju fallera....

L loppan99 skrev:
Eftersom du har en beredare med slinga så händer ingenting om trycket försvinner. Vakuumventilen är till för att skydda det kommunala ledningsnätet från "smutsigt" varmvatten .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.