Någon som kan hjälpa mig med detta. Just fyllt det vattenburna systemet och startade vad jag trodde var själva elpatronen (den grå), för att sedan upptäcka den blå lådan som har två termostatvred.
Ska den gråa vara på eller av? Det sitter även en rumstermostat i hallen som leder till den blåa.
Misstänker själv att den blå ( Parca Norrahammar modell Es 9) är den enda som ska vara på nu?
Ska den gråa vara på eller av? Det sitter även en rumstermostat i hallen som leder till den blåa.
Misstänker själv att den blå ( Parca Norrahammar modell Es 9) är den enda som ska vara på nu?
R Rrulle skrev:Någon som kan hjälpa mig med detta. Just fyllt det vattenburna systemet och startade vad jag trodde var själva elpatronen (den grå), för att sedan upptäcka den blå lådan som har två termostatvred.
En riktigt gammal EL-panna, dom första som kom hade som en kartong runt, din har plåt. Termostaterna 2 st är kopplade så att en ställs på ca 65 C eller lägre och den andra ca 6-10 C lägre. Det är en stor elpatron i den, När inte tempen kan hållas vid ca 65 C utan sjunker så går den andra in. Det klickar säkert flera gånger från min till max på dom, är s.k 3 stegstermostater som kopplar in ett steg i taget. Det finns ingen direkt strömbrytare på den, utan man får bryta med brytaren på väggen. Dom verkar nästan vara outslitliga, grov plåt i dom och patronen är även den med tjocka slingor.
Tack för svar! Så jag ska ha den gamla gråa avstängd? 🤔J jonaserik skrev:En riktigt gammal EL-panna, dom första som kom hade som en kartong runt, din har plåt. Termostaterna 2 st är kopplade så att en ställs på ca 65 C eller lägre och den andra ca 6-10 C lägre. Det är en stor elpatron i den, När inte tempen kan hållas vid ca 65 C utan sjunker så går den andra in. Det klickar säkert flera gånger från min till max på dom, är s.k 3 stegstermostater som kopplar in ett steg i taget. Det finns ingen direkt strömbrytare på den, utan man får bryta med brytaren på väggen. Dom verkar nästan vara outslitliga, grov plåt i dom och patronen är även den med tjocka slingor.
Liknande trådar
-
Rekommendation för inspektör av trasiga balkonger, är detta rätt subb?
Byggnadsvård -
Vad kan detta vara för larv innanför ytterpanel på gavlar
Fasad -
Vad för typ av isolering är detta
Miljö & Hälsa -
Vad är detta för skylt i tomtgränsen?
Trädgård allmänt -
Är detta ett godtagbart underbeslag för ett ventilationsrör?
Tak & Vind