Byggahus.se
Hej,

Köpt nytt hus som har en massa buskar och träd. Har lyckats identifiera allt som växer på tomten utom 1 buske, har den växer på 3 olika ställen (en 5-10m mellanrum). De ser verkligen ut som att de har blivit planterade där så inget som bara kommit och sedan spridit sig.

Alla är väldigt lika i storlek och utformning, har testat bildsök på Google och läst igenom antal sidor med svenska buskar/träd utan att hitta något som är tillräckligt lik. Stammen allra längst ner är rätt grov, som ett litet träd och sedan delar de sig och blir 1-3 lite smalare stammar uppåt.
Se bild på hela busken samt närbild på bladen.

Vill gärna veta vad det är innan jag försöker mig på att beskära/gräva bort den.

IMG_3493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3488.jpeg
Skapa konto
IMG_3486.jpg
Skapa konto

Jag tycker att det ser ut som schersmin.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det ser ut som schersmin.
Har 2 eller 3 st Schersmin på tomten också, dessa har blommor. Finns säkert olika sorter men denna består endast av blad, finns inga knoppar inget som ser ut att kunna bli en blomma.

Den blommar inte året efter en kraftig beskärning. Jag tycker att det ser ut att vara väldigt mycket nya grenar. Sannolikt blommar den fint nästa år om du låter den vara. Men den är å andra didan väl stor att ha där.

• Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
Det är som @Daniel 109 skriver en schersmin, som har blivit misshandlad vid fel tidpunkt.
Om du vill ha kvar den får du föryngra den. Dvs ta ner den till marken och sedan ta ner var fjärde till var femte skott till marken varje år. Annars håller jag med om att den står väl nära huset. Jag hade tagit bort den.

• Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.