Byggahus.se

Vad är detta för bjälklag och går det att byta ut?

1. W
    Medlem · 1 inlägg

Witkacy

Medlem
    Jag är ny på forumet. Har köpt ett hus från 1910 talet som är tillbyggd i etapper. Detta är dock en bild från originaldelen. Jag har tagit bort en plastmatta i ett sovrum på ovanvåningen och fann då detta golv. Jag har för avsikt att lägga in ett nytt furugolv men om jag ska lägga det i höjd med det gamla så behöver jag veta om jag kan och bör göra något åt de skadade träkonsteuktioner ni ser på bilden. På väggen har de klätt in motsvarande bjälklag som ni ser.

2. T
    Medlem · 24 inlägg

Trallalaaa

Medlem
    Det ser ut som att det har stått en vägg där tidigare som någon har tagit bort och sen fyllt hålet med spackel innan de lade plastmattan. Det är lite svårt att se vad som är under allt spackel... Är det en planka det också eller är det en regel?

Jag hade försökt att ersätta den eller de plankorna som är skadade (ser bara ut att vara 1-2) och sen slipa och lacka golvet eftersom jag tycker att det är mycket snyggare och charmigare med gammalt furugolv än med nytt i ett gammalt hus.

Om du ändå är fast bestämd att lägga nytt furugolv över det gamla så ska hållfastheten inte påverkas av detta lilla hål, då borde du bara kunna spackla igen det gamla hålet så att det blir jämnt igen. Lägger du det nya golvet åt andra hållet så behöver du inte ens göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.