Byggahus.se

Vad är detta? El under takutsprång

1. D
    Medlem Nivå 2
  2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Telefontråd skulle jag säga, öppna dosan och ta ett kort.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Skulle gissa att det är en anslutning för jord till ett teleåskskydd, sådan monterade telegrafverket förr, brukar sitta en gul dekal med svart text vid elcentralen också där det står något i stil med "Utjämningsledare för åskskydd ansluten".

Om du skruvar av locket hittar du en plint med två överfall på som skarvar en 6 mm2 grå ledning som går från åskskyddet till elcentralens jordskena.

4. D
    Medlem Nivå 2
    Använder inte telefonjacket i nuläget. Kan jag ta bort detta kablemang eller ska det sitta kvar?

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Du kan ta bort allt, men jag skulle "spara" den inkommande kabeln så att jag i en ev. framtid vill använda den. är den borta får du betala full avgift för att dra fram en ny. Finns den kvar kostar det betydligt mindre.

• Laddar…
  6. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Ta och "smyg" tråden från något av telejacken inne, sedan märker du vart dom tar vägen, om det visar sig vara till telefonin så går allt förutom inkommande teletråd att riva.

7. R
    Medlem · Nivå 9
    Undrar hur kraftfull denna lösning är idag, om den kan rädda livet på datorn för en lantligt boende adsl-brukare. Eller är skyddsnivån mycket grövre än så?

Jag kan inte få till den moderna lösningen att ta in el och tele på samma plats i mitt gamla hus. Om forumets kunniga medlemmar anser att det kan göra nytta så övertar jag gärna din gamla dosa. (eller finns motsvarande ny - har aldrig sett?)

8. J
    Medlem Nivå 7
    Den fyller inte så stor funktion i huset, den sattes mer för att rädda Televerkets egna saker på stationen. Så jag hade inte lagt ner tid och energi att montera in den, dra ut telekabeln från väggen det är bättre :)

• Laddar…
  9. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    • Laddar…