Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad är det som saknas på mina radiatorer

1. T
    Medlem · västra götaland · 4 inlägg

tobohl

Medlem
    Hej, mitt hus har gamla sektionsradiatorer med termostater av olika slag. På flera radiatorer saknas termostatvred och jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera vad jag behöver göra och köpa för att åtgärda detta. På de flera ställen där vred saknas sitter en längre plast-stav med en fjäder och inte den metall-pigg som jag hittar bilder på på nätet, jag funderar därför på om vredet gått sönder eller demeonterats på fel sätt, eller om det är en gammal lösning.

På bild 1 och 2 syns ett exempel på mina radiatorer där vred saknas men där det sitter en plaststav med en fjäder.
    Bild 3 visar en radiator med handtaget kvar (dessa sitter på nästan alla radiatorer, så jag misstänker att de en gång suttit även på de som saknar handtag.

frågor:
    1) Vad skall jag köpa för att få fungerande radiatorvred på mina element
    2) Skall jag montera av något mer, eller kan jag sätta köpta radiatorvred direkt på plastpiggen?
    3) Om jag skall demontera någon del, behöver elementet vara tömt eller sitter mitallpiggen innanför och "håller tätt"?

2. L
    Medlem · Sörmland · 2 404 inlägg

lat

Medlem
    Det är ut som om man bara bytt insatsen på bef slottsventil. Jag skull nog byta hela ventilen för bättre funktion.
    Inget jättejobb att göra själv & borde inte kosta en förmögenhet att få utfört om man inte vill själv

3. Magrand
    Medlem · 200 inlägg

Magrand

Medlem
    Du har Bästventiler som man har bytt insatser i, troligen på 70-talet.
    Enklasta lösningen är att köpa nya MMA-insatser + ny termosat
    Finns för flera dimensioner.
    Mät diameter på röret under ventilen.
    21-23 mm = dn15 12-15 4805711
    26-28 mm = dn20 12-20 4805712
    33-35 mm = dn25 12-25 4805713
    https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4805712.pdf

https://www.rskdatabasen.se/kategor...oppel/termostater-givare/evosense-4806737-133

Byta ventil går oxå men måtten på ventil & böj stämmer inte med dagens standard
    Men, brukar funka med ny ventil + rot-vinkel upp til dn20.

https://www.purmo.com/public/prod/b...e681/sv-se-files-radiatoranslutningar-rev.pdf

4. T
    Medlem · västra götaland · 4 inlägg

tobohl

Medlem
    Stort tack för utförliga svar! Som jag tolkar det kan jag köpa insatser enligt rekomendation (tex HÄR) och sedan sätta på valfri termostat.

Jag har två följdfrågor:

1) Har alla MMA-insatser (som föreslås) anslutningsmått M25x1,5 för termostater? Anledningen till frågan är att det i vissa rum kommer bli aktuellt att sätta slottsvred istället för termostater i plast.

2) Var mäter jag för att få fram om det är dn15 eller dn20?
    Är det på pil 1) pil 2) eller pil 3? Se bild

3) Av intrese, vi har flera element som alltid står med termostaten på max (värmen regleras centralt av bergvermepumpen). Skulle man i dessa fall kunna plocka bort den gamla insatsen och termostaten och sätta en propp istället där insatsen nu sitter? Det Skulle ju vara billigt och enkelt tex i ugarnas rum...

5. Magrand
    Medlem · 200 inlägg

Magrand

Medlem

1 Ja, M28x1, 5

2 Ytterdiameter på röret vid grön pil 3
    21, 3mm +färg= dn15 12-15 4805711
    26,9 mm +färg= dn20 12-20 4805712
    33,7 mm +färg = dn25 12-25 4805713

3 Nej, proppar finns ej.
    (om man inte svarvar egna som tätas med o-ring och spänns fast med överfallsmuttern)

Mma termostat, vit eller kromad handratt, slottsvred passar direkt.
    Även andra termostater kan passa med adapter.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.