Har en Nibe Fighter 410P från -02. Nu när det blivit kallt så låter den annorlunda, kan tänka mig att ljudet kommer från fläkten men är inte säker. Det är ett vinande ljud, lyssna gärna på bifogad video. Någon som har tips på vad det kan bero på? Huset ska snart säljas och jag vill gärna åtgärda detta innan om möjligt.​

Det låter alltid en del om värmepumpar eftersom de har en kompressor och fläkt/-ar. Ser ut som det saknas överskåp i form av en plåt som döljer ventilationsanslutningarna. På insidan plåtarna kan man limma fast ljuddämpningsmattor för bilar t.ex. från Biltema eller Mekonomen. Med tiden blir kompressorns gummifötter dåliga och hårda och kan behöva bytas om man ändå inte bytt kompressorn på senare år.

• Gilla
asadan
  • Laddar…
Svårt att höra på filmen, men det kan vara dåliga fläktlager eller ev en sliten kompressor.
Hur som helst så lever en 22 år gammal 410p på övertid och betingar inget som helst värde, vilket köparen av huset bör känna till.
En dålig fläkt skulle jag kanske byta om allt annat är ok. Är det kompressorn så är det skroten som gäller tyvärr.

• Gilla
asadan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.