Byggahus.se

Vad är det med svenskar och rädslan för att bila?

1. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 15 355 inlägg
  2. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 299 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Kanske helt enkelt inte så många som vill riskera att ta hål i en eventuellt bärande vägg i ett flerbostadshus?

3. AndersMalmgren
    Att försänka en gruppcentral i tegelvägg påverkar inte bärigheten. Men är man osäker kan man alltid ta in byggnadsingenjör.

4. T
    Medlem · Sö · 3 339 inlägg

TheGame

Medlem
    När jag insåg att jag var tvungen att bila upp golvet vid en badrums renovering så var jag rädd om mitt bromsade släpps skulle klara av att ta allt i ett lass.
    Det gjorde det men var knappast lagligt :crysmile:

5. A
    Medlem · Stockholms län · 10 766 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är inget fel med din lösning heller. Men den har en helt annan budget än lösningen med en pappkartong.

6. Mikael_L
    Medlem · 46 333 inlägg
    Det kom väl en bra serie med lösningar där.
    Varav den som den där Anders Malmgren föreslog var absolut mest off-topic, då det väldigt tydligt, för den läskunnige, bads om "enklare lådor".

7. Mikael_L
    Medlem · 46 333 inlägg
    Nästan så att man kan misstänka att någon bara ville visa upp sig ... ;)

8. A
    Husägare · Kalmar Län · 18 326 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    I hyreslägenhet får man inte och brf bör man kontrollera att det får göras (blir en egen tråd med vem som bestämmer det)

9. S
    Medlem · 246 inlägg

sk007

Medlem
    Generellt tycker jag att svenskar är rädda för alla möjliga sorters maskinanvändning.

Vinkelslipar, skärbrännare, plasmaskärare, svetsar, svarvar, induktionsvärmare, kantvikar, kantpressar, verkstadspressar, timmerfräsar, motorsågar, saxlyftar, excenterpressar, nibblingsmaskiner.
    Listan kan göras väldigt lång på maskiner som folk undviker att använda.
    En av anledningarna tror jag är att gemene man varken har bilmaskin eller excenterpress.

10. Mikael_L
    Medlem · 46 333 inlägg
    Helt klart borde de flesta ha en excenterpress och en kantvik hemma.
    I sovrummet om det är en liten lägenhet. :D

11. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 974 inlägg
    • Laddar…
  12. H
    Medlem · 409 inlägg
    Jag har lite svårt att förstå de som sätter papp runt eller klär in i MDF. Eller sätter en garderob full med kläder utanför. Är det bara jag som tänker brand? :worried:

13. AndersMalmgren
    Så är det. Man väljer att ha en 200.00mm hög tröskel in till badrummet istället för att bila lite.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · 246 inlägg

sk007

Medlem
    Exakt!
    Ett tips på vägen.
    Bor man i lägenhet tycker jag att man i största möjliga mån ska rikta in sig på tryckluftdrivna grejer, särskilt när det gäller pressar, bilmaskiner och andra bearbetande maskiner. Lägenhetskompressorerna har helt klart kommit ner i pris och är nu i en fullt rimlig nivå även för hemmafixare.

15. Mikael_L
    Medlem · 46 333 inlägg
    Tur att ingen väljer en 200,01 mm hög tröskel, det skulle ju vara förjävlit ... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.