Vad är det i min elcentral

5k läst  11 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej, Vet inte om detta är självklart för er andra men jag har alltid undrat.

Bland porslinssäkringarna finns en plåtlåda, ca 25x25 cm med ett rött vred som man kan ställa på antingen A eller K.

Vad är det?

2. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Du har ingen bild ??

3. M
    Medlem Nivå 1
  4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det som sitter bredvid röda knappen tycker jag ser ut som ett tidur utan visare. Jag skulle tro att det är ett tidur för olika tidstariffer, den röda knappen kan i så fall vara till frö att koppla in vissa förbrukare bara under lågtaxetid. Vi har en liknande grej i vår central (som dock har stora olikheter med denna pryl) som möjliggör att köra varmvattenberedaren bara under nattaxan, sedan får den hålla värmen hela dagen.

5. M
    Medlem Nivå 1

Vad är det i min elcentral

Det kan inte vara så att det är till nån belysning (står belysningscentral...) och att:
    A betyder Automatiskt, belysningen styrs via nåt skymningsrelä.
    K betyder Klocka, belysningen styrs enbart av tid.

Tja, bara en idé!
    Annars får du prova efter ha slagit av huvudbrytaren, lossa de 2 skruvarna och plocka bort plåten och se vad det döljer sig för mumsiga kopplingar bakom! ;)

6. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Väntar med spänning :)

7. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Om det är ett tidur så kan kanske "A" resp "K" betyda "Auto" resp "Konstant"

Isåfall funkar ju teorin om tidstariffer.

Bättre vänta med spänning än arbeta med spänning :) (kunde inte låta bli)

8. M
    Medlem Nivå 1
    Belysningscentral gäller nog säkringsskåpen ovan. Hela centralen är uppdelad på ett för värme och ett för belysning/uttag.

Tror inte det suttit några visare eller liknande på vredet i mitten. Det går att vrida på och då ändras någon inställning. Visas på en skala (syns dåligt på bilden, sitter til vänster). Idag är den inställd på "10". vågar dock inte vrida runt och kollla vilka fler värden som finns då jag inte vet om detta används eller inte....

Jag kan kanske öppna för att kolla insidan vid tillfälle. Dock inte just nu...

Blev ju riktig spännande det här :)

9. A
    Medlem Nivå 1
    Är det inte en tillslagsfördröjning till "värmecentralen" ? Nattsänkning kanske ;-)

10. dustbunny
    Medlem Nivå 4
    har nog samma åsikt som it-snubben

11. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Inte någon gammal rundstyrnig eller liknande?

12. M
    Medlem Nivå 1
    Börjar själv var inne på tidstariff-teorin. Snurrade på vredet och där fans värden från 10-60 vilket ju är misstänkt likt antal minuter på en timme.... Jag ska stänga ner och mixtra lite på dagtid i helgen. På kvällarna tycker familjen att det är så trist att gå omkring i mörker pga mina infall... :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: