1 016 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Vad är det i källarväggen? Hur ska jag tänka vid borr/plugg?
Hej alla!
Jag skulle fixa till ett förråd i källaren och förankra en hylla i en källarvägg, när jag borrade så sjönk borret in 3,5 cm in i väggen innan den nådde betongen (om det nu är betong). Väggen överlag låter väldigt ihålig överallt där man knackar.
Nu har jag inte rivit i det mer än att krafsa ut ett större hål från borrandet, men efter en bit putsmaterial så finns även ett lager med någon form av träspån? Det är vitt på utsidan men om jag bryter en bit så är det brunt i mitten. Ser väldigt mycket ut som trä helt enkelt. Är detta normalt i en... yttre källarvägg?
Hur ska jag tänka när jag pluggar? Ska jag bara tänka bort det 3,5 cm lager med "löst" puts och slå in en plugg i betongen helt enkelt?
Huset är från 1946.
Jag skulle fixa till ett förråd i källaren och förankra en hylla i en källarvägg, när jag borrade så sjönk borret in 3,5 cm in i väggen innan den nådde betongen (om det nu är betong). Väggen överlag låter väldigt ihålig överallt där man knackar.
Nu har jag inte rivit i det mer än att krafsa ut ett större hål från borrandet, men efter en bit putsmaterial så finns även ett lager med någon form av träspån? Det är vitt på utsidan men om jag bryter en bit så är det brunt i mitten. Ser väldigt mycket ut som trä helt enkelt. Är detta normalt i en... yttre källarvägg?
Hur ska jag tänka när jag pluggar? Ska jag bara tänka bort det 3,5 cm lager med "löst" puts och slå in en plugg i betongen helt enkelt?
Huset är från 1946.
Redigerat:
Ah, det har du rätt i! En snabb Googling säger att det uppfanns 1946 så det var ju hypermodernt för vårt hus då. Med det sagt så vet jag ju inte när det kom dit.Magnus E K skrev:
Men i en källare alltså, det funkar?
Bra tips! Ja både putsen och träulliten krasade loss rätt friskt.J jonaserik skrev: