1 016 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Vad är det i källarväggen? Hur ska jag tänka vid borr/plugg?
Hej alla!
Jag skulle fixa till ett förråd i källaren och förankra en hylla i en källarvägg, när jag borrade så sjönk borret in 3,5 cm in i väggen innan den nådde betongen (om det nu är betong). Väggen överlag låter väldigt ihålig överallt där man knackar.
Nu har jag inte rivit i det mer än att krafsa ut ett större hål från borrandet, men efter en bit putsmaterial så finns även ett lager med någon form av träspån? Det är vitt på utsidan men om jag bryter en bit så är det brunt i mitten. Ser väldigt mycket ut som trä helt enkelt. Är detta normalt i en... yttre källarvägg?
Hur ska jag tänka när jag pluggar? Ska jag bara tänka bort det 3,5 cm lager med "löst" puts och slå in en plugg i betongen helt enkelt?
Huset är från 1946.
Jag skulle fixa till ett förråd i källaren och förankra en hylla i en källarvägg, när jag borrade så sjönk borret in 3,5 cm in i väggen innan den nådde betongen (om det nu är betong). Väggen överlag låter väldigt ihålig överallt där man knackar.
Nu har jag inte rivit i det mer än att krafsa ut ett större hål från borrandet, men efter en bit putsmaterial så finns även ett lager med någon form av träspån? Det är vitt på utsidan men om jag bryter en bit så är det brunt i mitten. Ser väldigt mycket ut som trä helt enkelt. Är detta normalt i en... yttre källarvägg?
Hur ska jag tänka när jag pluggar? Ska jag bara tänka bort det 3,5 cm lager med "löst" puts och slå in en plugg i betongen helt enkelt?
Huset är från 1946.
Redigerat:
Ah, det har du rätt i! En snabb Googling säger att det uppfanns 1946 så det var ju hypermodernt för vårt hus då. Med det sagt så vet jag ju inte när det kom dit.Magnus E K skrev:
Men i en källare alltså, det funkar?
Bra tips! Ja både putsen och träulliten krasade loss rätt friskt.J jonaserik skrev:
Jag ska egentligen bara förankra en fristående hylla med hålband eller liknande så det inte händer något om barnen skulle få för sig något. Men om jag slår pluggen förbi dessa 3,5 cm bör det väl kvitta om det krasar?
Produkter som diskuteras: "hålband"

Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Ska det vara för tippskydd så räcker det gott med långa träskruv, men tänk på att dom ska gå in i väggen min 7 cm. + 3,5 cm. Normalt i heraklit ( som är skit ) så måste det vara grova skruv/bult som går in min 10 cm, skruv/bult kan böja sig då herakliten inte håller för det i sidbrytning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp mig identifiera det svarta i hörnet på källarväggen
Grund & Markarbeten -
Källarväggen och berget är ett - omöjligt att dränera men det läcker in vatten i källaren
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för material på källarväggen!?
Grund & Markarbeten -
vad är detta förnågot på källarväggen?
Miljö & Hälsa -
Det växer från källarväggen !
Grund & Markarbeten