347 läst · 3 svar
347 läst
3 svar
Vad är det här kök/hur hittar jag var dessa luckor har producerats?
Hej,
Vi håller på att göra små reningsverk i köket men vill behålla de blåa luckor vi redan har. Jag vet att köket köptes längesedan i en norsk butik på vasagatan men att de har nedlagt i Stockholm iaf. Ingen här som vet vilket företag det kan vara? Luckorna är 711 x 491 mm. Behövs 2 nya för att täcka disk- och tvättmaskin.
Hälsningar!
Vi håller på att göra små reningsverk i köket men vill behålla de blåa luckor vi redan har. Jag vet att köket köptes längesedan i en norsk butik på vasagatan men att de har nedlagt i Stockholm iaf. Ingen här som vet vilket företag det kan vara? Luckorna är 711 x 491 mm. Behövs 2 nya för att täcka disk- och tvättmaskin.
Hälsningar!

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 715 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 715 inlägg
I och med att det är längesen är det troligen så att vare sig luckmodellen eller färgen tillverkas längre, oavsett vem tillverkaren var då. Luckmodeller överlever inte så många år om de inte är helt släta.
Eftersom hyllorna har samma färg så kan det ju vara en specialbeställd färg eller att ägarna köpte omålat och själva målade allt eller lämnade in allt på sprutlackering.
Det har också förekommit mycket uppköp inom branschen så många mindre kökstillverkare har försvunnit.
I ditt fall tror jag att du får låta en snickare tillverka likadana luckor. En färgaffär kan läsa av kulören och bryta ny likadan färg.
Eftersom hyllorna har samma färg så kan det ju vara en specialbeställd färg eller att ägarna köpte omålat och själva målade allt eller lämnade in allt på sprutlackering.
Det har också förekommit mycket uppköp inom branschen så många mindre kökstillverkare har försvunnit.
I ditt fall tror jag att du får låta en snickare tillverka likadana luckor. En färgaffär kan läsa av kulören och bryta ny likadan färg.
Även om du hittar tillverkaren är det troligt att modellen har utgått. Det ser ut som luckor gjorda i MDF med frästa spår. Du kan antagligen få passande luckor gjorda hos någon av de otaliga företag som gör nya luckor till befintliga kök. Om luckorna är målade kan du via en färgaffär antagligen få fram en NCS-kod, men räkna med att det kanske inte blir total match. Är luckorna folierade är det svårare att få tag på samma kulör igen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad finns det för erfarenheter av Naturdörren från Naturfönster här?
Fönster & Dörrar -
Någon som är duktig på det här med dolda fel?
El -
Vad är detta för brunn jag har i källaren?
Vatten & Avlopp -
Hur skulle du inreda det här vardagsrummet?
Planlösningar -
Kan detta vara eternit här?
Byggmaterial & Byggteknik