Jag har varit nere och krypt lite extra under huset eftersom det finns ett ställe där jag misstänker fukt. En liten bit ifrån det stället sitter den här spiken med något vitt under.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Jag får ingen fuktindikation i brädan runtomkring spiken, utan det är stocken bredvid och på andra sidan den stocken som fuktmätaren ger högre utslag.
Samtidigt så har jag inte sett en enda spik med liknande tillväxt (eller vad det är? det kan lika gärna varit där hela tiden for all I know). Mellan brädan och spiken finns dessutom dom här bruna sakerna som ser ut som... alien-ägg?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Jag förutsätter att det här betyder att mänskligheten snart utplånas av små, men ilskna, rymdorganismer som kläcks ur de här äggen, men behöver jag också vara orolig för att huset kan vara angripet av mögel?
Bifogar några bilder på fuktmätning, så ser ni lite hur jag menar med var jag misstänker fuktproblem.
-
Medlem · 20 inlägg 27 nov 2021 16:02
-
Medlem · 237 inlägg 27 nov 2021 16:3527 nov 2021 16:35 #2
60-70-tal. -
27 nov 2021 16:36 #3
Gissar att spiken är varmförzinkad, då är det vita bara zinkutfällningar.
Ägg, är dom mjuka? Ser ut som vanlig kåda
32% är ju dock inge vidare. Ser även ut som något bor eller har bott där i stocken med, skulle nog vilja utesluta att det är ett pågående angrepp, kan ju bli tråkigt om man låter det fortgå. -
Medlem · 20 inlägg 27 nov 2021 17:1027 nov 2021 17:10 #4
Tack för svar!
Frågan är, vad gör jag nu? Jag tror inte att det finns så mycket mer jag kan undersöka underifrån, måste jag riva upp parketten i huset för att kolla under? Går det att lyfta på parkettgolv utan att förstöra det? -
Renoverare · Uppsala · 661 inlägg 27 nov 2021 17:4927 nov 2021 17:49 #5
-
Medlem · 20 inlägg 27 nov 2021 18:1227 nov 2021 18:12 #6
-
Renoverare · Uppsala · 661 inlägg 27 nov 2021 18:2427 nov 2021 18:24 #7
Mät fukten i väggen ovanför också. Det är ju en bra indikator på om vattnet s.a.s. kommer ovanifrån. Det skulle jag tro eftersom det är så stora skillnader. Vore det markfukt skulle det vara ungefär lika fuktigt i allt trä.
Hur är taket? Det kan ju läcka in där och rinna längs med timret. Men jag tycker att det borde torka ut mellan varven och dessutom borde det då vara som fuktigast högst upp på väggen, så om fukten är konstant och mest nere i grunden gissar jag på vattenläcka.Redigerat 27 nov 2021 18:35 -
27 nov 2021 18:24 #8
Orolig bör du inte vara. Det är ett nedbrytande tillstånd som inte för något gott med sig och som inte heller hjälper ett dugg. Nu gäller det att hålla huvudet kallt.
Min tolkning av bilder och text ger att den stocken, precis där du mäter höga fuktvärden, är rutten.
Du måste göra knivtricket. Dvs ta en vass morakniv och hugg/tryck till rejält runt omkring stället där du mäter 32% fuktkvot, och alla andra ställen som ser suspekta ut. Om träet är friskt kommer spetsen på kniven inte att tränga in många mm, men om det är ruttet så går den betydligt djupare.
Det svarta man ser på bilderna ser i mina ögon ut som ruttet trä. Det vita runt spiken är troligtvis mögel.
Att det kan vara fuktskada indikeras även av alla trägnagarhålen man ser i den grova dåliga stocken. Trägnagare tycker om fuktskadat trä. Dessutom, om det gröna är ngn form av träskydd som smetats på nyligen (inför försäljning?), så är det också en mkt stark indikator på fuktskada.
Dock förefaller det endast vara delar av den grova stocken som är dålig/ankommen. Lokal vattenläcka inifrån är en tänkbar orsak till lokala skador.- Laddar…
-
Medlem · 20 inlägg 27 nov 2021 23:4227 nov 2021 23:42 #9
Men nu när jag börjat ta tag i det hinner jag iaf. inte känna någon oro!
Jag lyckades lyfta på en "tröskel" utan att skada parketten (skönt), härifrån tror jag att jag är alldeles rakt ovanför där jag tog bilderna i krypgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
"Isoleringen" är hyvelspån och nåt slags grått ull-liknande material. Hur stor är risken att det är giftigt eller farligt på något sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag tänker att jag annars sopar undan det där så att jag kan se tydligare och försöker komma åt att mäta lite fukt här också. Stack ner mätaren lite snabbt på måfå och fick värden runt 16-17%, vilket inte är lika högt som i krypgrunden men fortfarande högre än vad jag tänker att det borde vara. Men jag tänker att jag behöver få undan isoleringsmaterialet först så jag kan se ordentligt.
Och återigen, tack till alla er som svarat, det hjälper massor -
28 nov 2021 10:41 #10
Nu när jag har börjat (den enkla biten) så är resten ditt jobb.