Byggahus.se

Vad är det här för verktyg?

1. N
    Medlem Nivå 1
  2. A
    Anonym
    Ser ut som någon form av stämjärn,tror vi döper den till ankfot! :)

3. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Eller en sorts borr …

4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Det är en lockbettel för att hugga för insticksgångjärn. Tacksamt nog används dessa normalt inte längre.

5. P
    Medlem · Nivå 13
    Blev nyfiken och Googlade på insticksgångjärn och hittade lite info på ett för mig okänt forum, Robsoft.nu:

"Har nu varit kontakt med en snickare som gjort sådana jobb. Specialverktyget han har var en relativt tunn lockbettel. Han borrar först med tvåmillimetersborr och gräver sedan ut med lockbetteln som då inte får göra ett bredare spår/hål än två millimeter. Därfter slår han in insticksgångjärnet och skruvar fast det. Skruvhålen har han måttat genom att lägga gångjärnen mot karmen/ramen. Relativt tidsödande med andra ord. (Man känner på något sätt att en mall eller jigg borde förenkla borrandet.)

Undrar om det var så man gjorde förr? Känns som man borde haft någon form av stämborr eller liknande. Bara i vårt hus har det funnits omkring 36 kök med i genomsnitt tio köksluckor/lägenhet och med två gångjärn på varje lucka. Det blir några gångjärn det. Insticksgångjärn har jag dessutom sett i flesta samtida originalkök jag har varit i."

Verkar aningens knöligt får jag säga. Kommer inte att satsa på det när jag ska byta luckor i köket.
    //Ronnie

PS Du imponerar @Daniel_N, med kunskaper som sträcker sig långt bakåt i tiden. :) DS

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Vi stöter på det lite då och då. Inte så god justerbarhet...

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 13
    :D

//Ronnie

8. K
    Husägare · Nivå 13
    OT.
    Robsoft är ett mycket bra forum för de som jagar o är intresserad av vapen o i synnerhet handladdning.(y)

9. P
    Medlem · Nivå 13
    Helt ok, har inga synpunkter.

//Ronnie