A
Hej
Se min min skiss på våra takstolars konstruktion på ett hus från tidigt 70-tal i Västra Götaland, med yttertak av betongpannor.

Jag förstår egentligen att detta faller inom kategorin ramverkstakstol men är nyfiken på vad det innebär att dess högben/överram inte är i ett stycke utan är två balkar som ansluter under resp över hanbjälken. Skarvningen är förstärkt med påspikade reglar om båda sidorna.

Mer specifikt undrar jag vad detta innebär om man vill öppna upp i nock medelst en taknockbalk i limträ som bärs upp av stolpar anslutna på för- och efterföljande takstolars hanbjälkar.

Jag tänker att borttagande av hanbjälkar i detta fall, oavsett lyckad avbäring med taknockbalk, riskerar att försvaga högbenens/överramens bärighet av yttertaket (betongpannor). Alltså kan ”kollapsa” inåt i den försvagade skarven.

Jag undrar också vad det ev skulle innebära för de yttre takstolarnas bärighet av taknockbalken.

Vad behöver jag ev förstärka för att kunna öppna upp i nock med taknockbalk? Är det ens tillrådligt?

Rent allmänt, är detta en vanlig konstruktion av takstol?

• Handritad skiss av takstolens konstruktion med dimensioner och vinklar på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Att högbenen är skarvade på det sättet över stödben eller hanbjälkar är ganska vanligt vid äldre takstolar. Har du för avsikt att ta bort hanbjälkarna och ersätta dem bl.a. med en nockbalk är det ju mindre lyckat. Jag misstänker att en sådan operation behöver kombineras med helt nya högben, eventuellt i limträ, beroende på mått och snözon. Nockbalken måste vila på pelare som kan föra ner lasterna till grunden. Antalet pelare beror på husets längd och acceptabla mått på nockbalken. Om det är en alltför avancerad operation beror på hur väl inkapslad dagens takkonstruktion är. De nya högbenen kan man placera mellan de befintliga, men man måste komma åt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
J justusandersson skrev:
Att högbenen är skarvade på det sättet över stödben eller hanbjälkar är ganska vanligt vid äldre takstolar.(..)
Tack för eminent och hjälpfullt svar! Då får vi nog låta hanbjälkarna vara. För nu.

Får jag passa på med en följdfråga? Har du eller ngn annan sett eller erfarenhet av att ersätta bräd-/regelbitarna (som man använt för att laska på skarven mellan högbensdelarna) med hålplåt/spikplåt i efterhand? Det skulle nämligen möjliggöra 1160 takfönster som annars inte får rum då takstolsfacket nu är 9cm smalare.

Om det ens är rekommenderat att försöka, kan/bör/ska man lägga flera hålplåtar om lott för att förlänga den täckta ytan vid skarven eller ngt annat knep?

Ska du ersätta med stål kan du väl köpa riktig plattstång typ 150x5mm (kan du få i vilken längd du vill) och borra där du ska sätta skruv. Att omlott-skarva spikplåt låter som en dålig lösning.

A
Hej, tack @petterovski har letat efter just sånt. Absolut bättre än skarva. Var hittar man sådana plåtar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.