Vi delar gräns med kommunens pågående lekplatsbygge. På vår sida har vi satt en avenbokhäck och då sa den ansvarige på kommunen att de skulle anpassa vad de skulle plantera på sin sida. Nu är det planterat och jag hann inte fråga de som var här.
Vad är det för kul? Parkslide? Asbest? Dolt fel? Eller kanske bara lite fina växter?
Vad är det för kul? Parkslide? Asbest? Dolt fel? Eller kanske bara lite fina växter?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 335 inlägg
Yes, parkslide it is! Google Image Search säger i alla fall Japanese Knotweed.
Grattis!
Grattis!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 335 inlägg
Bäst att ringa mäklaren innan det är för sent.
Kanske ska förtydliga att jag är nufiken på riktigt vad det är för buske. Inte för att få panik, eller starta krig. Bara intresserad av hur stora de blir då de står precis bredvid min häck som jag ännu inte bestämt höjd för.
Kan omöjligt tro att kommunen skulle plantera en invasiv art oaktat vart och definitivt inte vid en lekplats. Fråga kommunen vilken sort de planterat, känns som den enklaste lösningen.
Sedan är jag lite förvånad över alla på forumet med många meningslösa inlägg per dag. Har ni inget annat för er.
Byggahus är till för tips och råd rörande boende. Övrigt tycker jag vi kan hänvisa till flashback eller annat forum
Sedan är jag lite förvånad över alla på forumet med många meningslösa inlägg per dag. Har ni inget annat för er.
Byggahus är till för tips och råd rörande boende. Övrigt tycker jag vi kan hänvisa till flashback eller annat forum
Ja, jag ska fråga de som planterat, om och när jag träffar dem. Men eftersom det finns vänligt många här som är duktiga på växter frågade jag här också. Det brukar gå rätt fort att få bra svar här.U Ubbe55 skrev:Kan omöjligt tro att kommunen skulle plantera en invasiv art oaktat vart och definitivt inte vid en lekplats. Fråga kommunen vilken sort de planterat, känns som den enklaste lösningen.
Hade jag velat fråga om växten varit islamistisk eller gått att röka, hade jag ställt frågan på flashback.
Det är vanskligt att tvärsäkert identifiera en buske vid denna tid på året där blommor saknas och bladen är slitna och märkta av höstens ankomst men jag gör ett försök.
Busken ser ut att vara ett uppvuxet rotskott i år, grenarna är inte förvedade. Bladen är spetsiga med hjärtlik bas, de är placerade parvis mitt emot varandra och sitter på skaft.
Man kan väl anta att kommunen inte inhandlat nya plantor av någon dyrare häckväxt utan dessa ser mer ut som nyss uppgrävda från buskar som spridit sig, alltså gratis växtmaterial.
Jag gissar på bondsyren Syringa vulgaris 😏
Busken ser ut att vara ett uppvuxet rotskott i år, grenarna är inte förvedade. Bladen är spetsiga med hjärtlik bas, de är placerade parvis mitt emot varandra och sitter på skaft.
Man kan väl anta att kommunen inte inhandlat nya plantor av någon dyrare häckväxt utan dessa ser mer ut som nyss uppgrävda från buskar som spridit sig, alltså gratis växtmaterial.
Jag gissar på bondsyren Syringa vulgaris 😏

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 154 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 154 inlägg
Ser ut att vara likadana blommor. Den borde göra sig bra mot en bakgrund av lite högre avenbok. Enligt wikipedia är den giftig. Låter kanske inte så smart i en lekplats.
Jag pratade i fredags med en av dom jobbade med parken, men inte med planteringen. Enligt honom hade de fått leverans av tio pallar med växter som skulle planteras på lekplatsen och i parken bredvid. Det var därför jag ställde frågan här med bild, i stället för att jaga någon på kommunen med en fråga om en av alla miljoner växer de köpt.
Jag pratade i fredags med en av dom jobbade med parken, men inte med planteringen. Enligt honom hade de fått leverans av tio pallar med växter som skulle planteras på lekplatsen och i parken bredvid. Det var därför jag ställde frågan här med bild, i stället för att jaga någon på kommunen med en fråga om en av alla miljoner växer de köpt.
Hej HepHep skrev:
Ja, jag ska fråga de som planterat, om och när jag träffar dem. Men eftersom det finns vänligt många här som är duktiga på växter frågade jag här också. Det brukar gå rätt fort att få bra svar här.
Hade jag velat fråga om växten varit islamistisk eller gått att röka, hade jag ställt frågan på flashback.
Det var inte till dig som delen om meningslösa inlägg var riktat till. Du ställde en konkret fråga som du förhoppningsvis fick svar på.
Hälsningar/Urban
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka trädarter är det här?
Häckar, Buskar & Träd -
Borra i kakel - tänk på det här när du borrar i badrummet
Artikelkommentarer -
Tapeter har släppt, hur kan jag fixa det?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är det här förberett för tvättmaskin?
Vatten & Avlopp -
Murspis - Hur snyggt blir det här egentligen
Ved, Pellets, Flis