Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad är det för träskiva?

1. T
    Medlem · Västra Götalands län · 83 inlägg

Tussilago

Medlem
    Hej!

Vi har ett hus byggt 1962. Nyligen spacklades och målades väggarna i största delen av huset men nu har vi fått lite sprickor i skarvarna mellan de plattor som väggarna är gjorda av. I några rum målade vi direkt på den gamla tapeten. I ett av dessa finns nu en lukt som inte gått att vädra bort på ett år. Så fort man har fönster och dörr stängd en stund och sedan öppnar och går in i rummet så luktar det. Och det är ännu starkare nu på sommaren. Anticimex som gjorde överlåtelsebesiktningen för ett år sedan hittade inget att anmärka på. Jag vet inte om lukten fanns då eller om den uppstod efter första målningen. Det luktar inte som mögel i en källare brukar lukta utan mer som det kan lukta hemma hos äldre människor. Lite instängt, lite unket. Det syns inga fuktfläckar. Ovanför finns en kallvind där vi inte kunnat se något fukt. Utanför har vi träpanel som precis bytts. Snickarna kunde inte se någon induktion på fukt bakom den gamla panelen heller. Jag har frågat lite på forumet angående målning för att få bort lukten och överväger nu att måla över den gamla tapeten en gång till men med oljefärg. Kanske också ta någon form av easy-fix väv på innan för att släta till ytan. I samband med detta undrar jag över vad det är för material vi har i väggarna. Jag har läst att tretex (eller om det heter trätex) kan dra åt sig både fukt och lukt. Kan det vara detta vi har? Eller är det masonit? Spånskiva? Hur vet man vad det är? Försökte söka information och blev lite oroad över vad andra skrev om de olika materialen och dess egenskaper så som att det kunde vara brandfarligt, drar åt sig fukt och mögla, utsöndra formaldehyd, etc. Är det någon som kan se vad det är utifrån fotot? Betyder lukten att det är ett fuktproblem eller kan det lukta ändå? Tror ni det är värt att prova att måla över eller bör vi riva upp och undersöka detta närmare.

Hur skulle ni gå till väga? Tips mottages tacksamt då detta skall bli vår lilla dotters rum.

MVH
    Tussen

2. yxet
    Medlem · uppsala · 495 inlägg

yxet

Medlem
    ser inte på bilden men min gissning är trätex/trätex+masonit råspånt+masonit
    min vilda gissning är att lukten kommer från tjärpapp altsåfrån tak eller vägg skulle tro att lukten blir mindre tydlig när det blir svalare.
    +kan någon ventilation ha blivit igensatt vid panelbytet?kan ju påverka me

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.