Byggahus.se
Var och hälsade på i min mors hus, ett Borohus byggt -87, med "Takvärme"(???). I köket har hon av och till ett gurglande från avloppen i diskhon och när jag kollade visade det sig att en slang från köksfläkten var kopplad till vattenlåset/avloppet under diskhon. Ser ut som en trädgårdsslang och suger luft till köksfläkten/ventilationen(som går dygnet runt). Jag kan inte förstå vad den har för funktion och när man kopplar bort den och proppar igen anslutningen på avloppet slutar det gurgla. Nån som vet vad den har för funktion och om den är nödvändig? Hon ska snart sälja huset och ett gurglande kök är kanske inte så imponerande...

Är det någon form av FTX/värmeväxlare i köksfläkten så är det säkert kondensvattenavledaren.
Den bör inte pluggas för då lär kondensvattnet hamna någonstans där det inte ska.

Ja, antagligen finns det nån värmeväxlare, var inne på det, men det är undertryck i slangen, alltså den suger in luft(via avloppet). Har inte pluggat den.

Prova att göra ett ögla och häll lite vatten i den. Då har du ett enkelt vattenlås.

Det borde räcka för att inte suga luft igenom slangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.