Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad är det för såpa mot bladlöss

1. M
    Medlem · 893 inlägg
    Jag odlar sockerärtor i kruka och dessa har nu fått bladlöss.
    Tänkte spruta med såpa men undrar vad det är för typ av såpa man skall använda? Är det diskmedel ála Yes? Eller flytande tvål som man använder för att tvätta händerna? Eller är det rentav golvsåpa som man såpar in golv med?

Andra tips för att bevara sockerärtorna tas emot tacksamt.

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Tror det varken är diskmedel eller tvål som avses, utan just såpa. Typ vanlig Grumme gul eller grön (precis samma produkt med olika färger) som finns i vilken affär som helst.

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 235 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    just precis vad mor brukar använda grumme gul i en lastgammal flaska

4. M
    Medlem · 893 inlägg
    Är det typ 1 dl såpa till 9 dl vatten man blandar?

5. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Något i den stilen, ja. Och jag har för mig att man brukar ha i en skvätt T-röd också, av någon anledning.

6. L
    Medlem · 211 inlägg

lgf02001

Medlem
    här kommer förslag på blandning som funkar bra.

10 ml såpa
    10 ml rödsprit
    1 liter vatten

7. M
    Medlem · 893 inlägg
    Blandade i går till en blandning av 2- 3 dl Grumme grönsåpa, några klunkar 80% Estnisk vodka och resten vatten i en Biltema 1liter tryckspruta.
    Sprutade på ärtorna och alla andra växter i närheten (upptäckte att det fanns på flera ställen).

3 timmar efteråt stank det fortfarande grönsåpa på balkongen....
    Några blad typ vissnade, men det verkar som att jag blev av med lössen.

Får upprepa behandlingen i kväll med en mildare blandning och hålla koll framöver.

8. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 575 inlägg

joflopp

Medlem
    Egentligen går det väl att använda vad som helst som bryter ytspänningen i vattnet? Då insekterna "andas" genom håligheter i kroppen (trakéer) vill man bryta ytspänningen så att vatten tränger in och i princip dränker dem. Alternativt tar man mycket grönsåpa så de halkar av och slår ihjäl sig. ;)

• Laddar…
  9. M
    Medlem · 893 inlägg
    Var på plantagen och såg nåt organiskt insektsmedel, där den verksamma ingredienten var gelatin. Antar att det lägger sig som en hinna kring insekten och kväver den?

Nån som har testat?

10. Kalleman
    Medlem · Skåne · 527 inlägg

Kalleman

Medlem
    :D Hehe, ja det var mig en stark blandning! Jag skulle nog hellre använda den 1% såplösningen som beskrevs tidigare i tråden.

Jag skrev lite om bladlusbekämpning i en tidigare tråd, kolla där om du har lust:
    http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/67167-vill-slippa-bladloessen.html

/Kalle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.