Vad är det för rör?

889 läst  14 svar

1. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
  2. H
    Bannad · Nivå 10
    • Laddar…
  3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  4. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Skulle säga kulventil, tycker mig se spindeln (axeln) bakom spindelnätet på högerkanten.

Kan vara avtappning för värmesystemet.

• Laddar…
  5. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Tack för svar! Så vad gör jag när jag ska bila upp brunnen?

Värmesystemet är fjärrvärme med 1rörsystem.

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Bila fram röret och plugga om det är avtappningen till värmesystemet.

Du kan tappa ur trycket genom värmeväxlaren. Således är denna ventil (om det är avtappningen) onödig.

Visserligen är det ju aldrig dumt att ha en avtappning på lågpunkt, men det går ju att få till med ett T-rör upp till en radiator på lägsta stället eller en avtappning var pluggen normalt sitter i nya radiatorer.

Var sitter värmeväxlaren i ditt hus?

7. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Just ordet OM som gör mig lite sådär osäker. Kommer ju även behöva byta placering på brunnen då den ligger alldeles för nära väggen. Utrymmet ska bli tvättstuga.

Kan man plugga röret och sen fylla igen med betong? Känns inte jätte bra.

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Rensa bort lite spindelväv och kika om det är en kulventil först.

Är det en kulventil så öppna och se vad som händer, kommer det ut svart "dött" vatten så är det värmesystem.

• Laddar…
  9. ullet
    Hobbyelektriker · Nivå 6
    Det såg ungefär likadant ut i en av mina golvbrunnar. Det var avtappning till värmesystemet.
    Den pluggades så nära stammen vi kom åt, gjöt sedan igen och installerade en helt vanlig golvbrunn.

• Laddar…
  10. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Öppnade nu ikväll och det pös ut vatten samtidigt som trycket i värmeväxlaren sjönk. Så vad gör jag nu? Jag och vvs går inte ihop. Är det läge att ringa in rörmokaren som får lösa det åt mig?

11. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Kan man se var röret som agerar avtappning går ner i golvet till brunnen eller är allt dolt?

12. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Ska kolla upp det imorgon.

13. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Pratade med lokala rörkrökaren precis. Enligt honom kunde jag bila upp, kapa röret och plugga. Inte helt optimalt om man nån gång behöver tömma radiatorkretsen, kommer finnas lite vatten kvar i kretsen. Men så får det va.

Ska se sen när jag kommer hem ifall jag kan lokalisera vart röret kommer ifrån.

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Precis, se mitt inlägg #6! ;)

Ska du bila upp och plugga så rekommenderar jag att du gör det i en gänggång med huv eller propp. Tätat med Lin+Locher!

• Laddar…
  15. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Jajaja ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: