Jag har nyligen köpt ett äldre hus med enskilt avlopp (trekammarbrunn) som är relativt nytt jämfört med huset.
Längre bort från locken på brunnarna sticker två tryckrör ut från marken, kanske 20 meter längre ner på tomten. Är det någon slags avluftning för avloppet? Jag är inte direkt insatt i detta, kan någon förklara?
Tack!
Längre bort från locken på brunnarna sticker två tryckrör ut från marken, kanske 20 meter längre ner på tomten. Är det någon slags avluftning för avloppet? Jag är inte direkt insatt i detta, kan någon förklara?
Tack!
Bästa svaret
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 803 inlägg
Smalt för att vara luftningsrör för spridarledningar i självfall. Har du pumpning till spridarlagret?
Jag tror inte att jag har den.
Instämmer, det där är för smalt för luftrör.
Bor du i närheten av vatten måhända? Jag har ett gäng liknande rör på tomten som jag fått förklarat att dem är för att mäta jordrörelser och/eller grundvattendjup i errosions eller skredkänsliga områden. Vilken myndighet det är som satt upp dessa är jag osäker på.
Bor du i närheten av vatten måhända? Jag har ett gäng liknande rör på tomten som jag fått förklarat att dem är för att mäta jordrörelser och/eller grundvattendjup i errosions eller skredkänsliga områden. Vilken myndighet det är som satt upp dessa är jag osäker på.
Instämmer med föregående. Här omkring finns massa rör som liknar ts som just använda för att mäta något kopplat till vatten, gissningsvis nivå. Inför kommande bygge är diverse konsultfirmor ute och trycker ner nya lite här och där samt kollar något med de befintliga.
Intressant! Jag bor väldigt nära en å så din teori kan stämma.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 803 inlägg
Kanske för att kolla grundvattennivån när avloppet anlades? Den får inte ligga för högt om markbaserad rening ska fungera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det för grus under köket i lägenheten från 70-talet?
Miljö & Hälsa -
Undrar om detta är något oroa sig för för.
Tak & Vind -
Köpt villa, vad ska jag fråga vid möte med säljare före tillträdet?
Köpa & Sälja hus -
Vad är det här för koppling som läcker...?
Värme allmänt -
Innertak - vad är det för material?
Byggmaterial & Byggteknik