Byggahus.se
Hej alla, skulle verkligen behöva hjälp med vad det är för sort orm jag just hittade i min trädgård. Såg att katten såg konstig ut men han har bitit av den ena ormens huvud. Det såg ut som orm barn eller vad man nu säger.
Den andra var ca 35-40 cm lång blank och kanske 1 cm tjock. Är det barn? Är mamman i närheten då ?
Får ren och skär panik, tycker det är så läskigt.
Hur får man bort dem ? please help me.

Livsfarlig anakonda som bara finns på Västkusten, eller så kan det vara en kopparorm/ödla. Dom blir inte så mycket större.

• Gilla
  • Haha
dennis svensson och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
dennis svensson och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kopparödla är inte en orm, helt ofarlig och fridlyst: [länk]
Just det. TS får informera katten om att "ormen" är rödlistad - kanske även påpeka för kissen att katter inte är fridlysta :thinking:.

• Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Hahaha förlåt men det var ganska kul att se filmen med ljud. ”Helvete”

• Gilla
  • Haha
tsor10 och 7 till
  • Laddar…
vem är Gustav?? katten?
(förlåt…)

• Gilla
Denimhead
  • Laddar…
A A bygg skrev:
vem är Gustav?? katten?
(förlåt…)
Ja det är katten, han bet av halva ormen.

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Franken. och 2 till
  • Laddar…
Det är ingen orm, det är en ödla. Ödlor kan tappa svansen för att komma undan rovdjur. Som tex Gustav.

• Gilla
dennis svensson och 1 till
  • Laddar…
B
Kopparormar är ju harmlösa. De låter inte, de biter inte, de tar sig inte in i huset.

De lever ofta i närheten av godselstackar, lövhögar eller komposthögar. De äter däremot en del djur i trädgården som är störande, t.ex.insekter. Jag tycker de är riktigt trevliga djur faktiskt

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kopparormar är ju harmlösa. De låter inte, de biter inte, de tar sig inte in i huset.

De lever ofta i närheten av godselstackar, lövhögar eller komposthögar. De äter däremot en del djur i trädgården som är störande, t.ex.insekter. Jag tycker de är riktigt trevliga djur faktiskt
Okej, tror du det är kopparorm ? och de är ofarliga?

Det är en kopparödla. De äter daggmask men för dig är den ofarlig.

• Gilla
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen orm, det är en ödla. Ödlor kan tappa svansen för att komma undan rovdjur. Som tex Gustav.
Nej det är ingen ödla, det var 3 ormar såg de andra två ringla iväg. Och de var ca 35-40 cm.

• Haha
  • Laddar…
Jo, det är ödlor.

L L8. skrev:
Hej alla, skulle verkligen behöva hjälp med vad det är för sort orm jag just hittade i min trädgård. Såg att katten såg konstig ut men han har bitit av den ena ormens huvud. Det såg ut som orm barn eller vad man nu säger.
Den andra var ca 35-40 cm lång blank och kanske 1 cm tjock. Är det barn? Är mamman i närheten då ?
Får ren och skär panik, tycker det är så läskigt.
Hur får man bort dem ? please help me.
Det där är ingen orm. Det är en kopparödla.
Helt ofarliga. Lossar förövrigt svansen om dom känner sig hotade.
Fridlysta och kan och bör lämnas ifred.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Googlade kopparödla nu och de ser ju ut som ormar. Trodde ödlor hade fötter och armar . Men betyder det att de är ofarliga. Och att det inte finns en ormgrop under altanen med en förbannad mamma orm ?

• Haha
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.