Hej alla, skulle verkligen behöva hjälp med vad det är för sort orm jag just hittade i min trädgård. Såg att katten såg konstig ut men han har bitit av den ena ormens huvud. Det såg ut som orm barn eller vad man nu säger.
Den andra var ca 35-40 cm lång blank och kanske 1 cm tjock. Är det barn? Är mamman i närheten då ?
Får ren och skär panik, tycker det är så läskigt.
Hur får man bort dem ? please help me.
Den andra var ca 35-40 cm lång blank och kanske 1 cm tjock. Är det barn? Är mamman i närheten då ?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Kopparödla är inte en orm, helt ofarlig och fridlyst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparödla
Det är ingen orm, det är en ödla. Ödlor kan tappa svansen för att komma undan rovdjur. Som tex Gustav.
Kopparormar är ju harmlösa. De låter inte, de biter inte, de tar sig inte in i huset.
De lever ofta i närheten av godselstackar, lövhögar eller komposthögar. De äter däremot en del djur i trädgården som är störande, t.ex.insekter. Jag tycker de är riktigt trevliga djur faktiskt
De lever ofta i närheten av godselstackar, lövhögar eller komposthögar. De äter däremot en del djur i trädgården som är störande, t.ex.insekter. Jag tycker de är riktigt trevliga djur faktiskt
Okej, tror du det är kopparorm ? och de är ofarliga?B BSOD skrev:
Det är en kopparödla. De äter daggmask men för dig är den ofarlig.
Jo, det är ödlor.
Det där är ingen orm. Det är en kopparödla.L L8. skrev:Hej alla, skulle verkligen behöva hjälp med vad det är för sort orm jag just hittade i min trädgård. Såg att katten såg konstig ut men han har bitit av den ena ormens huvud. Det såg ut som orm barn eller vad man nu säger.
Helt ofarliga. Lossar förövrigt svansen om dom känner sig hotade.
Fridlysta och kan och bör lämnas ifred.