Byggahus.se

Vad är det för konstig skruv och hur tar man bort den bäst?

1. Disneygrisen
    Medlem · Stockholm · 214 inlägg

Disneygrisen

Medlem
    Ska byta krokar, dammsugarhållarem.m i mitt städskåp från okänt årtal (60-80-tsl?) men vettetusan hur man skruvar bort dem. Kolla bild, vad är det för konstig skruv och hur får man bort den utan att ta sönder allt för mycket?

2. M
    Medlem · Sala · 494 inlägg

Marsman80

Medlem
    Tycker det snarare ser ut som en poppnit än en skruv. Är det plåt bakom hållaren? Är det poppnit så måste du nog borra bort den.

3. Disneygrisen

Disneygrisen

Medlem
    Aha! Tror inte att det är någon plåt. Ser inte ut som det iaf. Men man bara borrar och så lossnar popniten?

4. M

Marsman80

Medlem
    Känns inte troligt att det är poppnit om det inte är plåt bakom. Poppnit används endast (iaf oftast) för att sammanfoga 2 plåtar med varandra. Den fungerar inte i skivor som gips, spånskiva eller liknande.

5. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 173 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Kan fungera på hård "masonite", så jag tror nog att det är någon form av pop-nit och då kan den borras bort med en borr, som är lite större än det visuella hålet.

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 919 inlägg

useless

Lök.
    Vi har nitade krokar i vårat städskåp i masonite från 60-talet. Problemet med att borra är att niten kan börja snurra. Då får man försöka såga av den från baksidan (efter att ha tillbringat en halv dag med att få lös garderobshelvetet från väggen).

7. M

Marsman80

Medlem
    Kan ju gå att såga av den från sidan med ett bågfilsblad också. Då kanske man kan hålla den still med en tång samtidigt om den börjar snurra,

8. Disneygrisen

Disneygrisen

Medlem
    Aj då, jag kommer inte bakom där eftersom det är en betongvägg på sidan och allt är inmålat och hela faderullan . Får hoppas att den går att ta bort med borren :sweat:

• Laddar…
  9. Disneygrisen

Disneygrisen

Medlem
    Tror inte att jag kommer in där bakom, men nu känns det som att vi går händelserna i förväg här :crysmile: Har ju inte ens försökt med borren än :p

10. M

Marsman80

Medlem
    Otydligt av mig. Tänkte att du kunde såga av från framsidan. Risk för repor dock...

• Laddar…
  11. Disneygrisen

Disneygrisen

Medlem
    Jaha :rofl: Ja men det ska nog gå och repor är inga problem, ska ändå måla där!

12. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 440 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Om det snurrar när man borrar tar man en avbitare och håller med.

13. J
    Medlem · 484 inlägg

JPW

Medlem
    Slipa bort skallen med en Dremel eller vinkelslip kanske?

14. Disneygrisen

Disneygrisen

Medlem
    Det ska jag ha i åtanke! (y)

15. K
    Medlem · 733 inlägg

Keld

Medlem
    Håll borrmaskinen snett med ett vasst borr, då brukar även snurrande nit ge med sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.