Byggahus.se

Vad är det för golv?

1. K
    Medlem · 26 inlägg

kalle58

Medlem
    Någon som kan identifiera vilken sorts trä detta är? Och spelar det någon roll förresten?

Jag funderar på att slipa det och därefter lacka. (som det är nu) Det känns mjukt, blir lätt märken och som synes är det inte mycket lack kvar på sina ställen. Det är 28mm tjocka brädor skråspikade på reglar. Förmodligen orginal sedan -39. Vad behöver jag tänka på?

2. A
    Medlem · 77 inlägg

anilov

Medlem

Re: Vad är det för golv?

Ser ut som ett undergolv av furu, väl? Alltså inte avsett att vara slityta från början, men om man målar det eller lackar det kan det funka. Har haft det i en lägenhet från -37 där tidigare ägare rivit ut originalgolven (linoleum och korkmatta) för att istället slipa upp undergolvet och lacka det. Det gulnar, blir aplätt märken och lacken slits rejält vid spisen om man envisas med att hålla rent där bakom. Min bror har ett liknande golv, fast målat. Det håller bättre än vad mitt gjorde. I min lägenhet blev det också en rejäl glipa mellan den gamla vackra listen och golvet, som samlade damm. Borde förstås ha spikat fast kvartsstav för att täta den springan, men hade vare sig kunskap, verktyg, intresse eller pengar på den tiden. Men dammsamlingen irriterade mig.

Alltså om jag fattat det rätt så om man lade in furugolv som "skurgolv" så var det noga med kvaliteten, det skulle var tätt vuxen furu, om jag ser rätt på ditt golv så är det ganska långt mellan årsringarna, vilket betyder att det inte alls är lika slitstarkt som ett furugolv som lagts in för att vara just slitskiktet. Tror mig ha sett under rubriken "byggnadsvård" att folk blir avrådda från att försöka skura upp undergolv, just för att kvaliten är för dålig för det. Alltså måste du lägga på rejält med lack eller färg som blir slitskikt istället. Kolla noga, ser du massor av små spikhål i "fyrkanter" så har det nog varit linoleum ovanpå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.