Byggahus.se
Tänk lika när det gäller utbildning som husköp, att det är en investering som på sikt betalar sig. Inte minst nu när det handlar om att maxa bidrag och nya lån.

Tycker inte det är något fel på marknaden, den har tagit en välbehövlig paus.
Tyvärr drabbas några negativt av detta.
Dom mäklarna jag har haft kontakt med dom senaste månaderna gnäller inte på amorteringskravet utan att banken vill att folk ska klara 7-8 procents ränta.
Så enligt mäklare så finns det gott om köpare men dom får inte lån längre.

T
T Polos skrev:
Tycker inte det är något fel på marknaden, den har tagit en välbehövlig paus.
Tyvärr drabbas några negativt av detta.
Dom mäklarna jag har haft kontakt med dom senaste månaderna gnäller inte på amorteringskravet utan att banken vill att folk ska klara 7-8 procents ränta.
Så enligt mäklare så finns det gott om köpare men dom får inte lån längre.
Håller med dig till fullo, det är verkligen inget fel på marknaden, det är precis vad som behövs. Jag har även hört att folk har svårt att få lån. Inte som för 3-4 år sedan när banken kastade pengar på folk.

T Thomas' skrev:
Håller med dig till fullo, det är verkligen inget fel på marknaden, det är precis vad som behövs. Jag har även hört att folk har svårt att få lån. Inte som för 3-4 år sedan när banken kastade pengar på folk.
För ett och ett halvt år sedan fick alla som köpte bostadsrätter av oss lån hur lätt som helst. Nu är det totalt nej från banken.

Min enkla syn på ursprungsfrågan är att fastighetsmarknaden är cyklisk och just nu är vi inne i en mindre svacka. Så länge efterfrågan överstiger tillgången på bostäder, vilket varit fallet under många många år, säljs i princip alla objekt oavsett skick, läge, planlösning etc. Prisspridningen mellan bra och mindre bra objekt är relativt liten (givetvis finns alltid undantag, oavsett konjunktur).

När marknaden vänder (oavsett anledning, men just nu pga statliga regleringar och osäkerhet kring ränteläget) och fler vill sälja än köpa kommer de ”sämre” objekten helt naturligt drabbas hårdast. Eftersom det finns ett överskott på bostäder till salu kommer de ”bra” objekten säljas först. Och så länge det fylls på med bra objekt i samma område finns det risk att de sämre objekten blir väldigt svårsålda. I alla fall så länge de prissätts lika högt/lågt, relativt de bra objekten, som för några år sedan. Prisspridningen mellan bra och mindre bra objekt måste oundvikligen öka i en marknad där efterfrågan har minskat.

• Gilla
maximm och 2 till
  • Laddar…
Hur går det för TS, har marknaden bättrat sig?

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.