Byggahus.se

Vad är det för fel på bostadsmarknaden?

10k läst  80 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej allihopa!

Jag och min fru har försökt sälja vårt hus i snart 6 månader utan ETT enda bud?

Vi la ut pengar på hemstylist och fotografen tog riktigt bra bilder, huset är alltid kliniskt rent inför visningarna osv. Vi säljer i dagsläget med ca en halv miljon i förlust men ändå köper ingen huset?

Är det någon som har en vettig förklaring varför det är extremt få hus som säljs? Vi bor liksom i en förort till Stockholm men blir inte av med skräpet? Eldar snart upp kåken och tar f-pengar :crysmile:

2. T
    Husägare · Nivå 9
    Rent krasst så antar jag att det är för dyrt?:geek::rolleyes:

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 3
    Och du bor var som har den insikten?

4. T
    Husägare · Nivå 9
    Om ingen lagt ETT enda bud på 6 månader så antar jag att man kanske kanske kan ana något suspekt vagt åt det hållet...? Skulle du själv betala det du begär? Med tanke på att tankarna går åt det brinnande hållet?

5. P
    Medlem · Nivå 6
    Lägg ut annonsen här så kanske någon nappar :p

6. S
    Medlem Nivå 3
    Vi har redan sänkt priset och som jag skrev så går vi i förlust med ungefär en halv miljon och priset är ett pris som mäklaren inte tycker att vi ska sälja under. Vi köpte för 300 000 mer än vi säljer för och har spenderat ca 150 000 på en badrumsrenovering och ca 100 000 på en ny panna.

Det kåken ligger ute för nu hade jag köpt det för ja. Dock hade jag inte betalat det vi ville ha ifrån början och det förstår jag att ingen annan ville heller. Jämför man och tittar på närhet till kommunikation, butiker, närhet till city så ligger våran kåk i det spannet där liknande hus ligger så nej priset köper jag inte.

Anledningen till att jag gärna hade eldat upp skiten är på grund av utlandsstudier som jag skulle påbörjat i höst om huset hade blivit sålt.

7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Många tror nog att det är en prisbubbla och att priserna kommer att gå ner ytterligare. Ytterst få måste köpa ett hus, och då är det ett bra läge att vänta nu. Flera kan dock behöva sälja, varvid utbudet ökar och priserna pressas ner.

På kort sikt styrs inte bostadspriser av fundamenta, utan av förväntningar. Det jämnar säkert ut sig över tid, men det hjälper ju inte er nu. Har ni möjlighet att hyra ut huset?

8. S
    Medlem Nivå 3
    Ja dedär är min tanke. Vi måste inte sälja huset och vi hade inga förväntningar på en herrejösses budgivning utan bara att vi skulle sälja utan förlust men vi köper det.

Vi har kollat på att hyra ut osv men banken tillåter detta icke då jag ska betala skolgången ur egen ficka på drygt 1 miljon. En trist situation som jag inte kan förstå men tillslut måste väl de flesta som MÅSTE sälja ”ta slut” tänker jag. Tillslut måste ju de som måste sälja inte heller tycka att en skilsmässa är värd att gå ifrån ett hus med skulder på 1-2 miljoner vardera?

Undrade bara om någon här har en förklaring eller om de letar efter hus och vill dela med sig av sitt resonemang.

9. E
    Medlem · Nivå 22
    Om du inte får några bud så är det för dyrt, enklare kan det inte vara. Om du anser att det är rätt pris så har du och ev spekulanter bara olika uppfattning om vad det är värt. Kanske betalade du lite för mycket när du köpte ?
    Värdet på ett hus är det som någon vill betala för det, varken mer eller mindre.

10. J
    Medlem Nivå 6
    Huset gissar jag är i en svår del av Stockholm, sydöstra pendlingsförorterna med många som redan fått mycket längre till jobbet genom stora flyttar av större arbetsgivare senaste 10 åren. Det tillsammans med en osäkerhet på marknaden gör att allt tar mycket längre tid. Vi satt för några år sen med en försäljning i Södertälje som tog 1,5 år på en nära på ny kåk, dock fel typ av kåk för de spekulanter som var ute på marknaden som möjliga köpare.

Dina eventuella köpare ska säkert också sälja sitt boende och många banker börjar bli restriktiva att sälja efter köpet av nya bostaden. Jag är glad att vi sålde först.

Finns det alternativa lösningar där någon i din närhet vill investera i ett uthyrningsobjekt kanske? Har du bekanta som har firmor som behöver boende åt sina inresande anställda?

11. S
    Medlem Nivå 3
    Okej, vi bor i xxx och här går allting väldigt trögt. Såväl lägenheter som hus. Mamma sålde sitt radhus för någon vecka sen i Södertälje. Dock var det trögt där också men hon fick iväg det. Återigen dock så är den summan för mindre än våran bostad.

Vi försöker ha is i magen men som sagt med nya regler kring bostadsmarknaden och även CSN (som skulle stå för en del av utbildningen) så börjar det bli bråttom. Bara så tråkigt när man får chansen att skaffa sig ett drömjobb och ett hus sätter stora käppar i hjulen :rolleyes:

Ingen i våran närhet sitter på det kapitalet att investera såsom du menar och som sagt banken går inte med på uthyrning.

Jag låter som en pessimist nu men enda alternativet är att sälja huset. Väldigt tråkigt men så är das facto.

Redigerat av moderator 11 jul 2018 18:03
  12. S
    Medlem Nivå 3
    Till viss del har du rätt men om jag säger såhär. Våran mäklare har varit i branschen i den här stadsdelen i ungefär 10-15 år skulle jag gissa och hon säger att dom priserna som dom får sälja husen som ”måste säljas” är priser som hon själv aldrig sålt bostäder här under sin karriär.

Vi betalade lite för mycket tycker vi men det vi betalade var det bostäderna härikring såldes för då för 4 år sen.

13. E
    Medlem · Nivå 22
    Mäklaren sätter inte priset på bostaden utan gör bara en mer eller mindre bra gissning. Och det är inte till viss del som jag har rätt den här gången, värdet är vad köparen vill betala varken mer eller mindre.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 3
    Okej

15. H
    Medlem Nivå 3
    Nog bara att acceptera att läget är tufft nu om man nyligen köpt och räkna med att få igen pengarna. Byggde nytt hus som jag flyttade in i för ett år sen inte så långt ifrån dig, köpte tomten för 3 år sen och det var rusning till tomterna som gick åt direkt och några sålde bara tomterna senare med vinst. Sen small det till för bara ett halvår sen, flera husleverantörer har spekulations köpt tomter och bygg hus med billig arbetskraft, men nu får dom inte husen sålda för det begärda, dom kommer att få rea ut husen. Själv hade jag flyt som sålde gamla huset när det var på topp för ca 1,5 år sen. Men som sagts tidigare, något är inte mer värt för stunden än vad någon är beredd att betala, och lite köparens marknad nu. .

• Laddar…